ممیزی املاک شهر تهران تا سرانجام 1401 تکمیل می گردد
به گزارش وبلاگ آپ، تهران (پانا) - معاون اقتصادی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، از تکمیل ممیزی املاک شهر تهران تا سرانجام 1401 خبرداد.
به گزارش پایگاه خبری معاونت اقتصادی و اقتصاد شهری شهرداری تهران،ابوالفضل فلاح با اعلام این خبر در جلسه ستاد ممیزی گفت: نخستین ممیزی املاک در سال 1347 انجام شد و آخرین نوبت هم در سال 1387 آغاز و در سال 1390 به خاتمه رسید.
وی اضافه نمود: دوره ششم ممیزی املاک، در آبان 1398 آغاز شد و علاوه بر الزام قانون که برای شهرداری ها ایجاد شده، سبب خدمت رسانی بهتر خدمات شهرداری به شهروندان می گردد چرا که اطلاعات و نیازهای شهر را به روز می نماید.
معاون اقتصادی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بر لزوم انجام به موقع ممیزی املاک در زمان معین شده قانونی تاکید و اظهار کرد: با اجرای طرح ممیزی املاک، علاوه بر جمع آوری اطلاعات شهری، نیازهای شهر جهت برنامه ریزی های آینده تعریف و طبقه بندی می گردد.
فلاح ادامه داد: شهرداری ها به عنوان متولیان اصلی شهر در زمینه نوسازی و بهسازی به استناد قانون نوسازی و عمران می توانند نقش کلیدی در ایجاد بانک اطلاعات شهر داشته باشند.
وی یاری به عمران، توسعه و آبادانی بیشتر و رضایت مندی شهروندان را از مهمترین مزایای این طرح دانست و اضافه نمود: اجرای طرح ممیزی املاک باعث می گردد برنامه ریزی های آینده شهرسازی بر اساس اطلاعات دقیق صورت گیرد.
معاون اقتصادی و اقتصاد شهری شهردار تهران توضیح داد: با ممیزی املاک و به دست آمدن اطلاعات، مدیران شهری می توانند بر اساس اطلاعات، نقشه راه خود را معین نمایند.
معاون شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که اجرای ممیزی املاک مهم است، گفت: با این کار املاک شهر تهران بر اساس مصوبات قانونی به روز می گردد و تمامی داده ها معین خواهد شد.
وی اعلام کرد: انجام دوره ای ممیزی املاک برای مدیریت شهری گامی موثر بوده و سایر مجموعه ها هم می توانند از این اطلاعات استفاده نمایند.
حمید رضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهر تهران، در این نشست گفت: داشتن آمار در هر حوزه از اصلی ترین وسایل برای برنامه ریزی و تصمیم گیری مدیران است، تا زمانی که مدیران اطلاعاتی نداشته باشند نمی توانند برنامه ریزی درستی نمایند.
به گفته وی، جمع آوری اطلاعات معینه اصلی طرح ممیزی املاک است و این طرح یکی از مهمترین فعالیت های شهرداری ها به منظور به روزرسانی پایگاه اطلاعات املاک است.
صارمی ضمن تشریح فرآیند ممیزی و معین راسته هاو اولویت بندی آنها، اندازه آمادگی منطقه ها برای آغاز و اجرای طرح نیز مورد ارزیابی قرار داد.
در ادامه یدالله کاظمی، رئیس ستاد راهبردی ممیزی املاک مرحله ششم و مجری طرح نیز گزارشی از اقدامات پروژه ممیزی ارائه داد.
وی اضافه نمود: در ستاد ممیزی املاک، سه لایه نظارتی دیده شده که این امر صحت و دقت اطلاعات ممیزی را افزایش می دهد و در این راستا استفاده از کارکنان مجرب دستگاهای نظارتی دقت و صحت از برداشت های میدانی را مضاعف می نماید.
کاظمی با بیان اینکه علاوه بر حضور لایه های نظارتی در سطح منطقه، ستاد اجرایی و ستاد عالی به منظور کنترل و نظارت بیشتر فرآیند ممیزی در سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران تعریف شده و قابل رصد و ارزیابی است، گفت: برای همه ماندازه لباس واحد تعریف شده است و بعلاوه روی لباس کارت شناسایی ممیزی کد کیو آر (QR) و ussd هم پیش بینی شده و شهروندان و مودیان می توانند هویت ممیز را با اسکن کردن احراز نمایند.
وی عنوان داشت: از جمله مزایای مرحله ششم ممیزی صرفه جویی در هزینه ها، عدم جذب نیرو، برون سپاری برداشت عملیات میدانی و مهم تر از همه مشاهده همزمان اطلاعات احصاء شده در منطقه ها و از طرفی بهره برداری ذیفعان طی یک مدت زمان 10 روزه است که نسبت به ادوار گذشته بسیار حائز اهمیت است.
مجری طرح و رییس ستاد راهبردی ممیزی املاک مرحله ششم، درباره نتایجی که قرار است از ممیزی املاک به دست بیاید، اعلام کرد: در ممیزی املاک قرار است بانک اطلاعاتی کاملی نسبت به املاک شهر تهران (مسکونی غیرمسکونی، اراضی اعم از بایر، دایر، متروکه، اراضی که از طرح به جای مانده) به دست بیاید. بعلاوه در این طرح، تمام تخلفات ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی (بدون پروانه کسب و فعالیت های تجاری در پهنه مسکونی) شناسایی می گردد.
به گفته کاظمی؛ توزیع عادلانه سرانه های خدماتی در نواحی، محلات و منطقه ها 22 گانه نیازمند داشتن بانک اطلاعات به روز است که در این راستا با برداشت میدانی و ممیزی املاک می توان سرانه موجود سطح شهر را شناسایی و برنامه ریزی دقیقی نسبت به برخورداری منطقه ها و محلات کم برخوردار برای مدیریت شهری فراهم گردد.
منبع: خبرگزاری پانا