کودکتان اشک ریزش دارد؟

به گزارش وبلاگ آپ، برخی از پدر و مادرها از اشک ریزش مداوم شیرخواران یا بچه ها کم سن و سال خود ابراز نگرانی می نمایند و درخواست می نمایند جراحی شوند. باید گفت به طور کلی تظاهرات بالینی انسداد مادرزادی مجرای اشکی در بچه ها به 3 صورت است:

کودکتان اشک ریزش دارد؟

کودکتان اشک ریزش دارد؟

نویسنده: دکتر ضیاءالدین طباطبایی-چشم پزشک ،فوق تخصص بیماری های اربیت

برخی از پدر و مادرها از اشک ریزش مداوم شیرخواران یا بچه ها کم سن و سال خود ابراز نگرانی می نمایند و درخواست می نمایند جراحی شوند. باید گفت به طور کلی تظاهرات بالینی انسداد مادرزادی مجرای اشکی در بچه ها به 3 صورت است:

اشک ریزش مداوم همراه با ترشحات چرکی (فرم شایع).

اشک ریزش متناوب، به خصوص هنگام سرماخوردگی که بیانگر مسائل و بیماری هایی در بینی است که مجرای اشکی را موقتا می بندد.

اشک ریزش مداوم بدون ترشحات چرکی. در تمام موارد بالا ضروری است که بچه به وسیله چشم پزشک معاینه گردد. معمولا این بچه ها نسبت به نور حساس نیستند و قرنیه شفاف و روی هم رفته کره چشم سالم است و تنها انسداد مجرا مطرح می گردد که غالبا هم نیازمند اقدام خاصی نیست و تنها با ماساژ صحیح کیسه اشکی و مصرف قطره آنتی بیوتیک بسته به صلاحدید پزشک معالج تحت نظر قرار می گیرند. بعضا هم در صورت وجود مشکل بینی قطره بینی توصیه می گردد. اعتقاد عموم چشم پزشکان بر این است که در 6 ماه اول سونداژ مجرای اشکی صورت نپذیرد و طی این مدت فقط بیمار تحت نظر باشد تا بهبودی خود به خودی حاصل گردد. چنانچه بعد از گذشت 6 تا 12 ماه، علایم اشک ریزش و ترشحات چرکی پابرجا باقی بماند سونداژ توصیه می گردد که این عمل سونداژ بهتر است در بیمارستان یا کلینیک چشم پزشکی تحت بیهوشی عمومی صورت پذیرد. سونداژ یک عمل کاملا ساده و موفقیت آمیز است. حدودا بالای 90 درصد از بیماران با یک بار سونداژ مشکل شان رفع می گردد. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد چنانچه شیرخواری با علایم انسداد مجرای اشکی ناگهان دچار عفونت حاد کیسه اشکی شد، ضروری است پس از درمان طبی با آنتی بیوتیک 2 هفته پس از کنترل عفونت تحت عمل سونداژ قرار گیرد زیرا در چنین مواردی خطر تکرار عفونت حاد کیسه اشکی وجود دارد و استثنائاً ضروری است که زودتر سونداژ شوند و صبر کردن تا سن 1 سالگی ضرورتی ندارد. چنانچه سونداژ مجرای اشکی برای بار اول موفقیت آمیز نباشد، به فاصله 1 تا 2 ماه بعد از عمل اول می توان سونداژ را تکرار کرد. می توان گفت که بیشتر بیماران با این اقدامات ساده درمانی و جراحی، بهبودی حاصل می نمایند و در موارد بسیار نادری ممکن است نیازمند روش های دیگر جراحی شوند. البته سونداژ به صورت آندوسکوپی از بینی نیز به تازگی مورد استفاده قرار می گیرد که در موارد خاص مثل عفونت حاد بهتر است که لوله گذاری مجرای اشکی را با کنترل اندوسکوپ انجام داد. به طور خلاصه باید گفت:

کمتر از 10 درصد بچه ها مبتلا به انسداد مادرزادی مجرای اشکی هستند.

بیشتر از90 درصد موارد انسداد مجرای اشکی خود به خود و بدون هر گونه اقدام خاصی باز می گردد و بنابراین عجله در درمان جراحی سونداژ بی مورد است.

برترین زمان برای انجام سونداژ و بیشترین درصد موفقیت عمل، حوالی 1 سالگی است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "کودکتان اشک ریزش دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودکتان اشک ریزش دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید