بازده پایین فراوری تراشه های 3 نانومتری می تواند سامسونگ را با مشکل روبرو کند

به گزارش وبلاگ آپ، اینطور که به نظر می رسد، سامسونگ در فراوری تراشه های 3 نانومتری با مشکل روبرو شده و این می تواند برنامه های شرکت کره ای را برای رقابت با TSMC دچار مشکل کند.

بازده پایین فراوری تراشه های 3 نانومتری می تواند سامسونگ را با مشکل روبرو کند

سامسونگ در حال حاضر از لحاظ بازده فراوری تراشه اصلا شرایط خوبی را در مقایسه با شرکت رقیب یعنی TSMC ندارد. چند وقت پیش بود که شنیدیم شرکت کره ای به خاطر همین مشکل حتی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و کوالکام هم می خواهد به همکاری خود با آن در ساخت تراشه پرچم دار سال جاری سرانجام دهد و با TSMC وارد همکاری گردد.

اما اینطور که به نظر می رسد، مشکل فقط با تراشه های 4 نانومتری نیست. بلکه شرکت کره ای ظاهرا در فراوری نمونه های 3 نانومتری هم با مشکل روبرو شده و بازده فراوریات آن بسیار پایین است. تراشه های 3 نانومتری قرار است از لحاظ مصرف انرژی بسیار بهینه و از لحاظ توان پردازشی هم فوق العاده قدرتمند باشند. اما به همان میزان، فراوری آن ها نیز کار بسیار دشواری خواهد بود. به همین دلیل سامسونگ و مهندسین بخش فراوری تراشه آن با مشکل جدی روبرو شده اند.

معمولا اینطور است که هرچه فناوری ساخت تراشه ای کوچک تر می گردد، فرایند فراوری آن هم دشوارتر می گردد. سامسونگ هم که در حالت عادی بازده بالایی نداشت اکنون با وجود این مشکل آنقدر دچار دردسر شده که گفته می گردد بازده فراوری تراشه 3 نانومتری آن فقط به 10٪ می رسد و این اصلا خوب نیست. البته شرکت کره ای گفته که در حال حاضر سعی دارد این مشکل را حل نماید اما بعید است به این زودی ها بتواند.

به گزارش وب سایت کره ای Businesspost.kr، ظاهرا بخش فراوری تراشه سامسونگ با مسئله ای روبرو شده که طی چند سال اخیر بی سابقه بوده است. سامسونگ قرار است نمونه های اولیه این تراشه ها را برای پردازنده های سری اگزینوس خود استفاده کند که اولین نمونه از آن ها هم احتمالا به عنوان جانشین اگزینوس 2200 کنونی عرضه خواهد شد.

سامسونگ تمایل زیادی به استفاده از تراشه های خود در پردازنده های اختصاصی اش دارد در نتیجه هرچه در توان دارد می گذارد تا این بازده پایین را هر طور که شده بهبود ببخشد. در غیر این صورت باید دست به دامن شرکت رقیب یعنی TSMC گردد که این روزها عملکرد بسیار بهتری هم در فراوری تراشه از خود به نمایش گذاشته است. از طرفی سامسونگ می خواهد در بیشتر محصولات خود از تراشه های اگزینوس استفاده کند تا بدین ترتیب وابستگی آن به کوالکام کمتر گردد. این اتفاق می تواند هزینه های سامسونگ را به شکل قابل توجهی کاهش دهد اما مسأله این است که آیا سامسونگ می تواند از پس آن بر بیاید یا خیر.

از طرفی پیش تر شنیده بودیم شرکت کره ای می خواهد تراشه هایی اختصاصی فقط برای گلکسی ها فراوری کند. یعنی مشابه کاری که اپل انجام می دهد. این می تواند به مصرف بهینه این گوشی ها یاری زیادی کند. حال نمی دانیم آیا تراشه های 3 نانومتری که این روزها خبرهای زیادی در رابطه با آن ها می شنویم قرار است همان انحصاری های گلکسی ها باشند یا خیر.

سامسونگ در حال حاضر نخستین شرکتی است که از فناوری ساخت GAAFET به جای FINFET در ساخت تراشه استفاده می نماید. GAAFET فناوری نوی است که از لحاظ تئوری، محدودیت فیزیکی را برای فراوری تراشه های 3 نانومتری یا حتی کوچک تر از میان برمی دارد و اجازه می دهد شرکت ها با چینش ترانزیستورها به شکلی نو، تراشه های بسیار کوچک فراوری نمایند. از آن جایی هم که این فناوری نو نیازمند دانش و روش های نو است، سامسونگ در بکارگیری آن دچار مشکل شده. حتی اینتل هم قبل از سامسونگ در استفاده از این فناوری برای ساخت تراشه های 7 نانومتری خود با همین مشکل مشابه روبرو شد.

نکته جالب اینجاست که TSMC هنوز تصمیم نگرفته از این فناوری نو استفاده کند و منتظر مانده تا در تراشه های 2 نانومتری از آن بهره ببرد. البته TSMC بدون این فناوری هم با فاصله زیادی بالاتر از سامسونگ قرار گرفته است و این رتبه خوب را هم مدیون عملکرد بی نظیرش در ساخت تراشه است. TSMC هم خط فراوری حرفه ای تر و مجرب تری دارد، هم بازده فراوری تراشه هایش بالاست و هم تراشه هایش باکیفیت تر هستند.

اگر گزارشات اخیر درست باشند، مسئله ای که سامسونگ با آن روبرو شده به احتمال زیاد باعث می گردد TSMC همچنان و با قدرت در صدر جدول باقی بماند. حال باید دید راه حلی شرکت کره ای چیست و چگونه می خواهد با برترین شرکت در این زمینه به رقابت بپردازد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "بازده پایین فراوری تراشه های 3 نانومتری می تواند سامسونگ را با مشکل روبرو کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازده پایین فراوری تراشه های 3 نانومتری می تواند سامسونگ را با مشکل روبرو کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید