آیفون SE 2022 نمی تواند با برترین میان رده های اندرویدی رقابت کند

به گزارش وبلاگ آپ، اگرچه آیفون SE 2022 یکی از برترین میان رده بازار به شمار میرود اما به نظر می رسد نمی تواند با برترین میان رده های اندرویدی رقابت کند.

آیفون SE 2022 نمی تواند با برترین میان رده های اندرویدی رقابت کند

زمانی که سامسونگ از اولین گوشی سری نوت با نمایشگری بسیار بزرگ تر از نمایشگر گوشی های آن موقع رونمایی کرد، خیلی از شرکت ها از جمله اپل اعتقاد داشتند این کار جواب نخواهد داد چرا که یک گوشی، گوشی است و نمی تواند همزمان هم گوشی باشد و هم تبلت. استراتژی سامسونگ نه تنها جواب داد بلکه یک تعریف تازه از طراحی گوشی هوشمند به وجود آورد. از آن موقع تا به امروز، تمام شرکت های فعال در زمینه فراوری گوشی، محصولات خود را با نمایشگری حداقل 6 اینچی راهی بازار می نمایند. البته هستند گوشی هایی که کمتر از این مقدار مقدار دارند اما تعداد آن ها انگشت شمار است.

اپل هم چند سالی است که به این سمت روی آورده و غالبا گوشی های خود را با مقدار ای بزرگ تر از 6 اینچ راهی بازار می نماید. اما در این بین، یک سری از کاربران اعلام کردند که برای گوشی های اپل با طراحی قدیمی دلتنگ هستند. یک سری دیگر هم اعتقاد داشتند گوشی باید بسیار کوچک باشد و نه بزرگ. در نتیجه، اپل که همواره سعی می نماید متفاوت ظاهر گردد، تصمیم گرفت در میان انبوهی از گوشی های بزرگ، به مدت دو سال، به همراه گوشی های پرچم دار خود، گوشی کوچک 5.4 اینچی نیز فراوری کند. از آن جایی که این گوشی هم پرچم دار حساب می شد و قیمت نسبتا بالایی داشت، شرکت آمریکایی تصمیم گرفت از آیفون SE نیز به عنوان یک گوشی با طراحی مشابه گوشی های قدیمی اپل و مقدار 4.7 اینچی رونمایی کند تا کاربرانی با بودجه محدود بتوانند طعم استفاده از آیفون ها را بچشند.

اینطور شد که آیفون SE 2020 و دو سال بعد، SE 2022 راهی بازار شدند. نسل اول به علت قیمت بسیار پایینی که داشت، مورد توجه نهاده شد و فروش بالایی را هم تجربه کرد. اپل خرسند شد و دو سال بعد، مدل دیگر را هم با تغییرات نسبتا خوب نظیر اینترنت 5G و پردازنده کم مصرف تر و قدرتمندتر عرضه کرد. به نظر می رسید کاربرانی که مدل 2020 را خریداری نموده بودند، حسابی از این کار پشیمان شدند چرا که فکرش را هم نمی کردند که یک گوشی با ابعاد کوچک تا این مقدار بی کاربرد باشد. تصور کنید، پردازنده A15 را درون محصولی 4.7 اینچی با نمایشگر LCD و باتری حدودا 2000 میلی آمپر ساعت در اختیار دارید. از اینترنت 5G هم در این گوشی پشتیبانی می گردد. پرسش اینجاست که تا چه مقدار می توان از تمام این قابلیت ها نه فقط استفاده کرد، بلکه لذت برد؟

اثبات این حرف، فروش بسیار ضعیف آیفون های مینی و آیفون SE 2022 است، تا مقدار ای که اپل حتی تصمیم گرفت فراوری آیفون 12 مینی را به حداقل برساند. در بعضی از خبرگزاری ها حتی شنیدیم که فراوری این گوشی قرار است متوقف گردد. مقدار فراوری SE 2022 و آیفون 13 مینی هم کاهش داشته چرا که کاربران تمایلی به خرید گوشی با این ابعاد ندارند. اثبات دیگر، حذف سری مینی از خط فراوری گوشی های آیفون 14 است تا به جای آن، یک محصول 6.7 اینچی به پرچم دارهای اپل اضافه گردد.

ظاهر نوستالژی نمی تواند یاریی به آیفون SE کند

اما چه چیزی باعث شد تا آیفون SE 2020 تا این مقدار پیروز عمل کند، اما SE 2022 نه؟ و چرا فکر می کنیم SE 2022 نمی تواند رقیبی برای میان رده های اندرویدی به حساب بیاید؟ در بالا به یکی از این دلایل اشاره نمودیم. علت دوم می تواند این باشد که در سال 2020 و در محدوده قیمتی 300 الی 500 دلار که بازه قیمتی آیفون SE 2020 بود، کمتر گوشی اندرویدی باکیفیتی یافت می شد. حتی در آن موقع، تنها دوربین آیفون SE می توانست رجحانن تصویر را در مقایسه با تمام گوشی های هم قیمت خود ثبت کند. از لحاظ توان پردازشی هم این گوشی در حد و مقدار های پرچم دار بود. اما دو سال بعد، بسیاری از این رجحان ها از بین رفتند.

توان پردازشی همچنان بالاست، اما کاربران دیگر گول تبلیغات اپل را نمی خورند. آیفون SE در واقع همان آیفون 8 با تراشه ای قدرتمندتر است. حالا جز تراشه قدرتمند، چه قابلیتی باعث می گردد این گوشی ارزش خرید بیشتری پیدا کند؟ ظاهری بسیار قدیمی با حواشی فراوان، نمایشگری کوچک و تقریبا مناسب برای برقراری تماس و ارسال و خواندن پیغام، یک دوربین خوب اما نه به خوبی میان رده های رقیب، پردازنده ای که این روزها دیگر قدرت بالای آن خیلی مسأله مهمی نیست چرا که در میان رده های اندرویدی هم تراشه های خوبی استفاده می گردد. این ها هیچ رجحان را نشان نمی دهند!

خیلی سخت نیست که حدس بزنیم اپل چرا تصمیم گرفته این گوشی را با ظاهری قدیمی راهی بازار کند. محصولات دیگر اپل نشان می دهد که این شرکت از لحاظ طراحی، نوآوری دارد، اما وقتی به گوشی هوشمند می رسد، اندکی محتاط تر می گردد. سری آیفون 13 شاید از لحاظ ظاهری، به زیبایی پرچم داران مدرن اندرویدی نباشند (به خاطر ناچ)، اما از گوشی های قدیمی اپل واقعاً بهتر هستند. اپل هم نمی خواهد آیفون SE با آن قیمت کمی که دارد، شبیه به این گوشی ها باشد.

البته نقطه قوت این طراحی این است که از تاچ آیدی بهره خواهید برد. با این حساب دیگر نگران این نیستید که ماسک روی صورت خود دارید یا عینک آفتابی. البته سنسور تشخیص چهره گوشی های سری آیفون 13 حتی با ماسک هم به درستی کار می نماید اما با عینک آفتابی خیر. با وجود تاچ آیدی، آیفون SE در بازگشایی قفل صفحه، سرعت و دقت بی نظیری دارد و این رجحان را نمی توان لحاظ نکرد.

بعلاوه آیفون SE 2022 از مواد بسیار باکیفیتی ساخته شده، کلیدهای سخت افزاری فوق العاده باکیفیت هستند و بسیاری موارد خوب دیگر، اما خوب به معنای کافی نیست؛ به خصوص وقتی این گوشی را با سایر میان رده های اندرویدی مقایسه کنیم. حتی استاندارد ضد آب آیفون SE هم دیگر اهمیتی ندارد چرا که گوشی های مقرون به صرفه قیمت اندرویدی نظیر A53 (در مقایسه با پرچم دار)، پیکسل 5a و … هم ضد آب هستند. پیشرفت را در گوشی های اندرویدی می توان حس کرد، اما آیفون SE 2022 چه پیشرفتی در مقایسه با آیفون سال 2017 دارد؟ پردازنده قدرتمندتر؟ علت خوبی است؟!

همین نقدها به نمایشگر هم وارد است. البته که بسیاری از کاربران به گوشی هایی با ابعاد کوچک و حواشی اطراف نمایشگر آن علاقه دارند، اما 4.7 اینچ واقعاً کوچک است. حتی آیفون های مینی که اصلا هوادار هم ندارند و حاشیه خاصی هم اطراف نمایشگر آن ها دیده نمی گردد، از آیفون SE بزرگ تر هستند (5.4 اینچی). فکر نکنم لازم باشد به این نکته با جزئیات زیادی بپردازیم که نمایشگر این گوشی، 60 هرتزی است! قابلیتی که این روزها بیشتر به عنوان یک ضعف برای میان رده های پریمیوم در نظر گرفته می گردد. البته اپل حتی پرچم دارهایش را هم به نمایشگر 60 هرتزی مجهز می نماید.

حالا شما نمایشگر 4.7 اینچی را با وضوح نسبتا پایین، پنل LCD و رفرش ریت 60 هرتز با هم ترکیب کنید؛ قطعا درون جیب به راحتی جای می گیرد، در دست می نشیند، سنگین نیست، به راحتی می توانید آن را در باشگاه، برای دویدن و … بهره ببرید، به عنوان گوشی دوم، انتخابی عالی است، اما از طرفی، هیچکس این گوشی را به عنوان گوشی دوم نمی خرد، فیلم تماشا با آن عذاب آور است، بازی کردن با آن هم کار بی فایده ای است، حتی نوشتن یک متن نسبتا طولانی آنقدر به دست تان فشار می آورد که پشیمان می شوید.

تمام این ها به کنار، کابل لایتنینگ با شارژری که همراه محصول نیست، بیشتر شما را عذاب می دهد. خرید شارژر 20 واتی اپل هم بسته به کشوری که در آن زندگی می کنید، می تواند هزینه زیادی روی دست تان بگذارد. بعضی از کاربران می گویند اگر با گوشی بازی نکنید و زیاد از آن استفاده نکنید، می توانید به راحتی یک روز را با آن سر کنید. جا دارد بپرسیم از یک گوشی مگر قرار است این روزها چه استفاده ای گردد؟ فقط کافی است اندکی به SE فشار وارد کنید تا مجبور شوید در طول یک روز، حداقل دو بار آن را شارژ کنید.

دوربینی که دیگر خوب کافی نیست

نمی دانیم باید به این کار اپل بخندیم یا گریه کنیم، اما باور کنید یا خیر، شرکت آمریکایی آیفون SE تازه را هم فقط با یک دوربین راهی بازار نموده است. البته از شرکتی که پرچم دارش را به دو دوربین مجهز می نماید نمی توان انتظار زیادی داشت؛ اما چه چیزی باعث شد اپل فکر کند این گوشی قرار است از میان رده های اندرویدی ارزشمندتر باشد؟ نه دوربین فوق عریض، نه تله فوتو و نه حتی ماکرو یا سنجش عمق. چیزی که شاید کاربران را بیشتر آزار دهد این است که عملکرد این دوربین هم دیگر مثل قبل، در حد و مقدار های خودش خوب نیست. گوشی های سری پیکسل a واقعاً از لحاظ عکاسی عملکرد بهتری دارند و حتی دیدیم که عملکرد آن ها نزدیک به یک سری از پرچم دارهاست.

این دوربین 12 مگاپیکسلی همان دوربینی است که دو سال قبل در آیفون SE 2020 مورد استفاده نهاده شد. دوربین سلفی هم 7 مگاپیکسلی است. تصاویر خوب هستند، تنظیمات اگر به درستی اعمال گردد، می توانید خروجی های جالبی بگیرید، اما تعریفی که از آیفون SE 2020 به خاطر عملکرد خوبش در زمینه عکاسی کردیم، قرار نیست در اینجا هم معنای خوب داشته باشد. رقبا پیشرفت محسوسی در این زمینه داشته اند اما اپل همچنان به این فکر است که چگونه با کمترین تغییر، بیشترین سود را به جیب بزند.

در شرایطی که نور محیط کافی باشد، آیفون SE 2022 می تواند تصاویر خوبی ثبت کند. اما وقتی شرایط اندکی چالش برانگیزتر می گردد، سنسور قدیمی آغاز می نماید به نمایش نقطه ضعف های خود. عملکرد HDR خوب است، اما در مقایسه با یک سری از گوشی های اندرویدی، تعریف خاصی ندارد. در بعضی از تصاویر هم گوشه ها کیفیت خود را از دست می دهند و مقدار نوردهی هم مناسب نیست. این ها ضعف هایی هستند که دو سال قبل، می شد با آن ها کنار آمد، اما سال جاری خیر.

برخلاف بسیاری از میان رده های اندرویدی، آیفون SE 2022 از حالت شب هم پشتیبانی نمی نماید؛ به نظر می رسد اپل اگر هرچه بیشتر زمان داشته باشد، کمتر گوشی هایش را بهبود می بخشد، چون حالت شب چیزی نبود که در آیفون تازه وجود نداشته باشد. اگرچه تصاویر در نور کم نسبتا روشن هستند اما نویز در آن ها زیاد است و نمی توان روی کیفیت آن ها حساب کرد. عکاسی در شب را هم فراموش کنید.

با در نظر گرفتن همه چیز، دوربین سلفی آیفون SE 2022 خیلی هم بد نیست. مقدار جزئیات واقعاً بالاست اما تصویر اندکی به زردی تمایل دارد. این زردی یا بهتر است بگوییم روشنی بیش از حد در تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی هم دیده می گردد، اما در اینجا به صورت اغراق آمیز وجود دارد. همانطور که مشاهده می کنید، رنگ پوست خیلی طبیعی به نمایش در نیامده و اندکی تیره شده است. پرتره هم نسبتا خوب است اما اگر دقت کنید می بینید که اندکی بیش از حد، سعی در تار کردن پس زمینه داشته که حتی موها را هم بخشی از پس زمینه تشخیص داده است.

اگرچه عملکرد گوشی در زمینه عکاسی و فیلم برداری خوب است، اما نمی توان سنسور 12 مگاپیکسلی 4 یا 5 سال قبل را در سال 2022 و آن هم روی محصولی 400 دلاری، مناسب دانست. آن هم در حالی که رقبا از این لحاظ پیشرفت چشمگیری داشته اند و حتی گوشی های خود را با دوربین تله فوتو، فوق عریض و قابلیت های فراوان عرضه می نمایند.

عملکرد پردازشی

خودرویی را تصور کنید که چرخ هایش توان سرعتی بیشتر از 100 کیلومتر بر ساعت را ندارند؛ حال شما اگر قدرتمندترین موتور جهان را روی آن قرار دهید، چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا می توانید بیش از 100 کیلومتر با آن برانید؟ شاید بگردد، اما این رانندگی در سرعت بالا تا چه مقدار تداوم دارد؟ از یک جایی به بعد، سایر قطعات خودرو چنین سرعت بالایی را تحمل نمی نمایند.

این دقیقا داستان ما با آیفون SE 2022 است. محصولی که پردازنده بکار رفته در آن می تواند رجحانن پرچم داران اندرویدی را هم به زانو در بیاورد اما کالبد گوشی، ظرفیت آن را ندارد. یعنی در واقع تنها بخشی از آیفون SE 2022 که هیچ ایرادی به آن وارد نیست و تا جایی هم که ممکن بود، قدرتمند و باکلاس است، همین پردازنده است. بنابراین هیچ کاری وجود ندارد که نتوانید با این گوشی انجام دهید؛ از گیم گرفته تا اپلیکیشن های سنگین، مثل آب خوردن در آیفون کوچک شما اجرا خواهند شد.

اما همانطور که در ابتدای این بخش اشاره نمودیم، A15 برای این گوشی زیاد است. اگرچه می توانید تمام کارها را به راحتی در آن انجام دهید، اما خودتان بگویید، آیا می گردد با گوشی 4.7 اینچی بازی کرد و لذت برد؟ آیا می توان از اپلیکیشن های ویرایش تصاویر و فیلم، به راحتی استفاده کرد؟ جای بحث نیست که با پرداخت 400 دلار، بیشترین توان پردازشی و گرافیکی را دریافت می کنید اما اگر قرار بود قدرت پردازشی مشخص نماینده باشد، دیگر نباید در بخش های دیگر شاهد ارتقای خاصی می بودیم.

البته این تراشه تازه یک سری مزیت هم با خود به همراه دارد. مثلا اینکه آیفون SE 2022 حدودا 5 الی 6 سال دیگر آپدیت می گردد. این فوق العاده است که یک گوشی مالی، می تواند تا این مقدار آپدیت گردد. اما راه های بهتری هم برای دستیابی به چنین هدفی وجود دارد.

از لحاظ فناوری های بی سیم، آیفون SE از تمام آنچکه احتیاج است، پشتیبانی می نماید. از جمله این موارد می توان به اینترنت 5G اشاره نمود که البته فقط نوع فرکانس زیر 6 گیگاهرتز آن را شاهد هستیم و نه طول موج میلی متری که این برای یک گوشی میان رده، اصلا مشکل محسوب نمی گردد. نکته عجیب اما اینجاست که این محصول از پهنای باند فوق گسترده پشتیبانی نمی نماید در حالی که این قابلیت برای اتصال به ایرتگز احتیاج است. جالب اینجاست که اپل خواسته با این گوشی، کاربران زیادی را به داخل زیست بوم خود بکشاند اما آن را به قابلیتی مجهز نمی نماید که کاربر بتواند به یاری آن، از یک محصول دیگر اپل استفاده کند.

آیفون SE 2022؛ یک آیفون خوب، اما رقیبی نه چندان قدر برای میان رده های اندرویدی

آیفون SE 2022 گوشی خوبی است اما برای اینکه با میان رده های اندرویدی رقابت کند احتیاج به پیشرفت های بیشتری دارد. بسیاری از مردم این روزها احتیاجهای دیگری دارند که این گوشی قادر به رفع کردن آن ها نیست. این موضوع دلایل زیادی هم دارد که در بالا به بسیاری از آن ها اشاره نمودیم. بله، بسیاری از کاربران گوشی های کوچک دوست دارند، اما وقتی در رابطه با گوشی کوچک صحبت می کنیم، یک دسته از آن ها کوچک و کاربردی هستند و دسته ای دیگر، کوچک و تقریبا کم کاربرد. آیفون SE 2022 در دسته دوم قرار می گیرد. محصولی که می توان از آن استفاده کرد، اما هیچ هیجان و لذتی در انجام کارهای مختلف با آن وجود ندارد. نه بازی، نه خواندن متن، نه ویرایش تصویر و فیلم و بسیاری از موارد دیگر.

البته فقط نمایشگر و طراحی نیستند که باعث شده اند آیفون SE 2022 را رقیب ضعیفی برای میان رده های اندرویدی بدانیم؛ دوربین این گوشی هم خیلی شرایط جالبی ندارد و به کاربران، انعطاف لازم را در عکاسی نمی دهد. مثلا از حالت شب پشتیبانی نمی نماید، سنسور فوق عریض ندارد و موارد دیگر که در اندرویدی ها، زیاد دیده می شوند.

اصلی ترین علت اینکه پیشنهاد می گردد این گوشی را نخرید، ارزش خرید بالای گوشی های رقیب است. از رجحانن محصولاتی که می توانند جانشین این گوشی شوند، گلکسی S20 فن ادیشن یا S21 فن ادیشن هستند که فوق العاده گوشی های خوبی به حساب می آیند. گلکسی A53 هم با قیمت 450 دلار، نمایشگر AMOLED بزرگ، پردازنده قدرتمند، دوربین چهارگانه، پشتیبانی نرم افزاری چهار ساله و امنیتی پنج ساله می تواند گزینه مناسبی باشد. گوشی های سری ردمی K50، شیائومی 12، 11T، نماینده های پوکو و حتی پیکسل 6 هم ارزش خرید بیشتری از آیفون SE 2022 دارند و خرید آن ها به شدت پیشنهاد می گردد.

اما اگر خیلی درگیر گوشی های آیفون هستید و می خواهید حتما یک آیفون خریداری کنید، پیشنهاد می گردد به سراغ مدل های دست دوم بروید که با قیمت بسیار مناسبی در دسترس قرار دارند. اگر هم گوشی نو می خواهید، آیفون 11 با قابلیت های بسیار فراوان تر می تواند احتیاج شما را رفع کند. اگر هم بتوانید آیفون 13 مینی را در جایی با قیمت مناسب پیدا کنید، همه جوره به هدف زده اید. البته اگر هوادار گوشی کوچک هستید.

با تمام این تفاسیر، می توان نتیجه گرفت آیفون SE 2022 ارزش خرید بالایی ندارد. با قیمت 430 دلار، شاید این گوشی مقرون به صرفه ترین محصول اپل و تنها شانس کاربرانی با بودجه محدود باشد که عاشق پیوستن به زیست بوم اپل هستند، اما نباید فراموش کرد که SE 2022 محدودیت های فراوانی داشته و حرفی در برابر رقبای اندرویدی خود برای گفتن ندارد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا فکر می کنید آیفون SE 2022 در مقایسه با میان رده های هم قیمت اندرویدی، ارزش خرید بالاتری دارد؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون SE 2022 نمی تواند با برترین میان رده های اندرویدی رقابت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون SE 2022 نمی تواند با برترین میان رده های اندرویدی رقابت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید