جوابیه روابط عمومی شورای نگهبان به گزارش خلاف واقع روزنامه شرق

به گزارش وبلاگ آپ، جوابیه روابط عمومی شورای نگهبان به گزارش خلاف واقع روزنامه شرق درباره بودجه این نهاد منتشر شد.

جوابیه روابط عمومی شورای نگهبان به گزارش خلاف واقع روزنامه شرق

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ آپ، روابط عمومی شورای نگهبان در پاسخ به گزارش خلاف واقع روزنامه شرق در تاریخ 16 تیر 1399 جوابیه ای صادر کرد که امروز در این روزنامه منتشر شده است، متن این جوابیه به شرح زیر است:

1- بودجه سالانه کل کشور پس از پیشنهاد نهاد ها و دستگاه ها توسط سازمان برنامه و بودجه آنالیز و تدوین شده و به تصویب هیئت دولت می رسد و در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال می گردد و در کمیسیون های تخصصی و در نهایت کمیسیون تلفیق به آنالیز کلیات و تبصره های لایحه بودجه می پردازند. لازم به شرح است که بودجه مصوب شورا برابر بودجه پیشنهادی است که با رعایت محدودیت های منابع اقتصادی دولت تهیه و پیشنهاد شده و پس از تصویب، توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است و همچنین هرساله نهاد شورای نگهبان مبادرت به مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه می نماید. البته بودجه بنابر علل متعدد به طور کامل تخصیص نمی یابد و بودجه محقق شده حداقل بیش از 20 تا 30 درصد کمتر از بودجه مصوب و ابلاغی است. در خصوص بودجه شورای نگهبان نیز همین روال حاکم است. در خصوص اعتبار عمرانی در بعضی از سنوات (مانند سال های 1395 تا 1397) با وجود بودجه مصوب و ابلاغی هیچ گونه تخصیصی برای اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای شورا صادر نشده و در بسیاری از سنوات نیز کمتر از 50 درصد تخصیص یافته است. حال آنکه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد حاکمیتی، برای انجام وظایف و مأموریت های خطیرش از جمله نظارت مؤثر بر انتخابات همچون سایر ادارات و دستگاه های دولتی در تمامی استان ها و اغلب شهرستان ها احتیاج به مکان فیزیکی و امکانات و تجهیزات لازم دارد.

2- طبق قانون، دیوان محاسبات کل کشور، مسئولیت نظارت بر دخل و خرج کشور در تمام نهاد ها را عهده دار است و نظارت مستمر و دقیقی روی میزان هزینه کرد ها و تحقق بودجه در نهاد ها و دستگاه هایی را که از بودجه عمومی دولت استفاه می نمایند، دارد و این آنالیز و تدقیق روی عملکرد بودجه ای شورای نگهبان نیز از سوی دیوان محاسبات اعمال شده و می گردد؛ ولی از آنجایی که تا به امروز شورای نگهبان هیچ تخلف اقتصادی و فرابودجه ای نداشته، دیوان محاسبات هیچ گونه ایراد و شبهه ای نسبت به عملکرد این شورا نداشته است؛ از این جهت عملکرد بودجه ای شورای نگهبان از صحت و سلامت کامل برخوردار است. از سوی دیگر، فق ها و حقوق دانان محترم شورای نگهبان حساسیت ویژه ای روی هزینه های بودجه این شورا دارند تا از هزینه کرد و مصرف بودجه در مصارف غیرضرور جلوگیری نموده و در رعایت صرفه و صلاح بیت المال دقت لازم را می نماید.

3- متأسفانه بعضی رسانه ها به صورت هدفمند، همیشه بودجه یک سری نهاد های حاکمیتی و مذهبی را نشانه گرفته و مورد هجمه قرار می دهند و در گزارش روزنامه شرق نیز که شامل موضوعاتی نخ نما و مندرس است که از دوران مجلس ششم تکرار می گردد و بار ها نیز پاسخ آن داده شده، شورای نگهبان از منظر بودجه ای با یک نگاه سیاسی خاص و هدفمند مورد هجمه قرار گرفته است. شورای نگهبان معتقد است که نگاه سیاسی به بودجه نهادها، نگاه غلطی بوده و نباید با این نوع نگاه، نهاد ها و ارگان ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

اگر رسانه هایی که با نگاه سیاسی و عینک جناحی به ارگان ها نگاه می نمایند، صادق هستند، بودجه سایر نهاد ها را هم به ترازوی قیاس بگذارند و به طور مثال بگویند که بودجه نهاد ریاست جمهوری چقدر است و نسبت به سال قبل چند درصد افزایش داشته است (142 درصد افزایش)؟!

4- در بخشی از گزارش روزنامه شرق به نقل از این کارشناس آمده که اگر حقوق هریک از 12 عضو شورای نگهبان را یک میلیارد تومان در سال هم در نظر بگیریم، باید 12 میلیارد تومان بودجه به این بخش بدهیم؛ چرا باید 150 میلیارد تومان بودجه جاری داشته باشد؟. سؤال درباره این استدلال مضحک و مغرضانه است مگر شورای نگهبان فقط 12 نفر اعضا هستند؟! این چه قیاس اشتباهی است که شرق با نگاه جناحی منتشر می نماید؟ آیا دولت، فقط رئیس جمهور است که شورای نگهبان فقط 12 عضو این شورا باشد؟ بودجه دولت برای کل دولت است و بودجه شورای نگهبان هم برای کل ساختار و تشکیلات آن از جمله واحد های ستادی، پژوهشکده، مجمع فقهی و حقوقی و دفاتر استانی و شهرستانی و شبکه مردمی 300 هزارنفری در سراسر کشور است. در واقع بودجه تخصیص یافته برای انجام مأموریت های محوله است، نه برای اشخاص؛ بنابراین نباید با استدلال های غلط و نادرست، اذهان عمومی را نسبت به مسائل بودجه ای ارگان ها، مشوش کرد.

5- در بخشی از این گزارش رقمی اعلام شده که شورای نگهبان به عنوان یاری به اشخاص، اعتباراتی دریافت می نماید؛ اول اینکه بودجه این ردیف مبلغ حداقلی بوده و طبق قانون و در راستای مأموریت های شورای نگهبان است. ثانیا بیشتر از 30 درصد آن تحقق نیافته است، ثالثا مشابه این ردیف در بودجه نهاد ریاست جمهوری نیز در نظر گرفته شده که رقم آن 34 برابر بودجه شورای نگهبان است (68 میلیارد تومان!) چرا در گزارش شرق بودجه این نهاد ها پنهان کاری می گردد؟ شورای نگهبان بار ها اعلام نموده که از شفافیت بودجه حمایت می نماید و هیچ مسئله ای با شفافیت نداشته و ندارد؛ اما سؤال اینجاست که وقتی بودجه شورای نگهبان درصد بسیار ناچیزی از بودجه یک سال کشور را شامل می گردد و غالب بودجه سالانه به شرکت های دولتی و نهاد ها و ارگان های دولتی تخصیص می یابد، چرا هیچ کدام از رسانه هایی که در ظاهر نگران شرایط بودجه ای کشور هستند! آنالیز دقیق و همه جانبه ای از مصارف بودجه ای این شرکت ها و ارگان ها انجام نمی دهند؟ مشکل اصلی اینجاست که بعضی رسانه ها با نگاه سیاسی هیچ گاه سراغ مصارف بودجه در شرکت ها یا نهاد های دولتی نمی فرایند؛ اما نهاد هایی مانند شورای نگهبان که بودجه سالانه اش کمتر از یک صدم درصد (0.01٪) کل بودجه کشور هم نمی گردد را مورد هجمه قرار می دهند.

6- نکته آخر اینکه بودجه سال 1399 را مجلس دهم تصویب نموده است و این بودجه ارتباطی با مجلس یازدهم ندارد که در گزارش مذکور، سعی می گردد این طور وانمود گردد که بودجه امسال را مجلس یازدهم تصویب نموده است. در عین حال این سؤال مطرح است که رسانه هایی که با پنهان کاری و وارونه نمایی سعی در قلب واقعیت دارند، منظورشان چیست؟ آیا انتظار دارند نظارت مؤثر شورای نگهبان بر سلامت انتخابات تعطیل گردد؟ یا اینکه شورای نگهبان در آنالیز و تطبیق مصوبات با شرع مقدس و قانون اساسی کوتاهی کند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جوابیه روابط عمومی شورای نگهبان به گزارش خلاف واقع روزنامه شرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوابیه روابط عمومی شورای نگهبان به گزارش خلاف واقع روزنامه شرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید