خبرنگاران عزم همگانی، آنتی ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ آپ، زنجان - خبرنگاران - شیوع بیماری کرونا، سرخط اخبار تمام رسانه ها، محافل و دورهمی های عمومی و خصوصی است، ویروسی که این روزها تمام کشور را درگیر خود کرده و از این رو همه مسؤولان و تشکل ها را بر آن داشته تا برای مقابله با آن وارد عملیاتی جهادی شوند اما به اذعان کارشناسان تمامی اقدامات در صورت همکاری نکردن تک تک مردم با شکست روبرو خواهد شد و آنتی ویروس کرونا همانا عزم همگانی در به زانو درآوردن آن است.

خبرنگاران عزم همگانی، آنتی ویروس کرونا

کرونا، این روزها به هر جایی که پایت می رسد رد پایی از خود برجای گذاشته است و به تبع آن آمار مبتلایان کشوری، مبتلایان در استان های مختلف، فوت شدگان، استان هایی در شرایط بحرانی، اقلام بهداشتی، ماسک، وایتکس و مواد ضدعفونی کننده از جمله موضوعاتی شده که تمام حواس مردم را به خود جلب کرده و زندگی ها را تحت تاثیر شدید خود قرار داده است.

استرس و اضطراب ناشی از احتمال ابتلا به این بیماری و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به آن سبب شده تا اسفند امسال متفاوت تر از سال های قبل باشد. اسفند به ماه خریدهای عید و آمادگی برای نوروز معروف است اما امسال به دلیل شیوع کرونا خبری از هیجان معمول این روزها در خرید و تدارک مردم برای نوروز نبوده و بیشتر شهفرایندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، قرار در منزل را ترجیح داده اند و به جای تدارک برای سفر، میهمانی و دید و بازدیدهای نوروزی، شعار دوری و دوستی را انتخاب کرده و مصمم به اجرای آن شده اند.

از سوی دیگر، مردم ایران و به ویژه استان زنجان به نوع دوستی و خیرخواهی معروف هستند و در این راستا دست در دست هم داده و برای پیشگیری از شیوع این بیماری، هر کاری که از دستشان برآید در دستگاه های دولتی و خصوصی، سازمان های مردم نهاد و عموم مردم به صورت خودجوش انجام می دهند تا با همدلی، همیاری و همکاری یکدیگر از برهه حساس کنونی به سلامت و با کمترین آسیب ها عبور کنیم.

هر چند ستاد پیشگیری از بیماری کرونا با مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور و دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در سطح استان ها در خط مقدم جبهه مقابله با این ویروس قرار دارند و ازخودگذشتگی و ایثار اجتماعی خود را در این عرصه اثبات کرده اند اما همانطور که گفته شد، اغلب مردم استان زنجان پابه پای کادر پزشکی و درمان استان به جنگ کرونا رفته اند.

شمار مبتلایان به بیماری کرونا در زنجان به 68 نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از ثبت 68 بیمار مبتلا به کرونا در زنجان خبر داد و گفت: همراهی و همکاری شهفرایندان زنجانی، نقش به سزایی در تحقق برنامه های ترسیم شده و کاهش ابتلا به این بیماری دارد و بر این اساس توصیه می شود تا حد امکان از رفت و آمدها اجتناب کرده و درخانه بمانند.

دکتر پرویز قزلباش گفت: شیب مبتلایان به ویروس کرونا در استان زنجان، شتابان نیست اما انتظار می رود که طی روزهای آینده بر شمار بیماران کرونایی در این استان اضافه کرده شود.

وی با بیان اینکه در مجموع شرایط عمومی بستری شدگان در استان زنجان همچنان پایدار است، اعلام کرد: به این معنا که هر چند شمار مبتلایان با شیب ملایمی به سمت بالا حرکت می کند ولی غیر افزایش دهنده است.

قزلباش افزود: این شرایط، خوب ارزیابی می شود به جهت آنکه مردم و نظام سلامت با غافلگیری روبروه نشوند که امیدواریم این مهم به کاهش شمار مبتلایان منتهی شود.

این مسؤول گفت: در زمان حاضر پیش بینی می شود در زنجان نیز مانند سایر استان های کشور، شمار مبتلایان به ویروس کرونا فرایند افزایشی داشته باشد که امیدواریم با مدیریت خوب طی هفته های آینده به شرایط پایدارتری برسیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با تاکید بر لزوم همراهی بیش از بیش شهفرایندان زنجانی برای کنترل بیماری کرونا، گفت: عموم جامعه به عنوان مسافران یک کشتی تلقی می شوند و در این میان درصد زیادی از مردم جامعه نکات و اطلاعیه های بهداشتی را رعایت می کنند اما کنترل و یا مهار این بیماری به عزم ملی و همگانی نیاز دارد.

قزلباش افزود: هر چند اغلب مردم، موارد پیشگیرانه ابتلا به بیماری کرونا را رعایت می کنند اما عدم توجه حداقل ها نیز می تواند دیگران و به طور کلی عموم را با مشکل جدی روبرو کند و بر این مبنا همچنان توجه به این موضوع مهم در شرایط کنونی بسیار ضروری است.

این مسؤول به شهفرایندان زنجانی توصیه کرد: طی هفته های آینده از مسافرت ها به طور جدی اجتناب و با رعایت اصول بهداشتی و فردی به ایمنی همشهریان یاری کنند چرا که از یک بحران جدی جلوگیری می کند.

14 بیمارستان فعال زنجان آماده خدمت رسانی به بیماران کرونایی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: با توجه به برنامه ریزی اجرا شده 14 بیمارستان فعال استان زنجان شامل 10 بیمارستان دولتی و چهار بیمارستان غیردولتی آماده ارائه خدمات به مبتلایان به بیماری کرونا بوده و نحوه ارجاع بیماران نیز اطلاع رسانی شده است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: بر این اساس برای خدمات رسانی مطلوب به بیماران کرونایی در 14 بیمارستان فعال استان برنامه های مشخصی اعلام شده که بر این مبنا عمل می شود.

اقدامات پیشگیرانه سبب تاخیر یک ماهه در ورود بیماری کرونا به زنجان شد

استاندار زنجان نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه در استان زنجان قبل از شیوع کرونا در کشور و زمانی که در چین مطرح بود، آغاز شد که از جمله آن ها بستری و آزمایش 2 تبعه خارجی دارای مشکل و تشکیل ستاد پیشگیری از بیماری کرونا با 12 کمیته دارای شرح وظایف مشخص بود که همین اقدامات، ورود ویرووس کرونا به زنجان را یک ماه به عقب انداخت.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه تاخیر در ورود ویروس کرونا به زنجان چند حُسن داشت، افزود: اول اینکه چون این ویروس در دمای پایین و هوای سرد، جهش دارد زمانی به زنجان آمد که از شدت سرمای هوا کاسته شده و دوم اینکه به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن این پدیده، طبیعی بود که در زمان شیوع ممکن است آمادگی کامل نداشته باشیم اما تاخیر در ورود سبب شد که امروز تمام استان از آمادگی کامل و مطلوب برای مقابله با این ویروس برخوردار است.

وی ادامه داد: حُسن سوم این بود که آموزش های لازم قبل از ورود ویروس به استان اجرا شده و رعایت تمام موارد از سوی مردم، مسؤولان و تلاشگران حوزه بهداشت و درمان بر اساس آموزش ها است و چهارم اینکه امکانات لازم و مورد نیاز را قبل از ورود ویروس کرونا فراهم و آماده کردیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه 70 برنامه و اقدام فقط در حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری کرونا اجرا شده است، گفت: فعال کردن 300 تخت بیمارستانی در تمام شهرستان های استان برای پذیرش و درمان بیماران، یکی از این اقدامات است.

وی با بیان اینکه هجوم مردم به مراکز درمانی در برخی مناطق بسیار زیاد بود، گفت: به این دلیل، لایه 2 گانه برای مراجعان ایجاد شد که اگر علائم موجود در فرد، شباهتی به علائم ویروس کرونا نداشت برگشت داده می شود و در غیر این صورت به انجام آزمایش اولیه و سپس اسکن از ریه، ارجاع داده می شود.

حقیقی اعلام کرد: آماده سازی و توزیع پکیج (بسته های) آموزشی برای هشت گروه داخلی و خارجی و عموم مردم، راه اندازی سایت اینترنتی مخصوص بیماری کرونا نیز بخش دیگری از اقدامات است.

وی افزود: تمام امکانات موجود استان در دستگاه های مختلف از جمله دستگاه های نظامی و شهرداری ها برای ضدعفونی کردن سطح شهرها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار داده شده است.

مقام عالی دولت در استان زنجان ادامه داد: کارشناسان بهداشتی با استقرار در تمام مبادی ورودی استان نسبت به تَب سنجی اقدام کرده و در صورت مشکوک بودن افراد به قرنطینه ارجاع داده می شوند.

حقیقی افزود: اقدام بعدی این است که بیمارانی که به مراکز درمانی خصوص و دولتی مراجعه کرده و دارای علائم سرماخوردگی و تنفسی باشند، اطلاعات آن ها به صورت روزانه ثبت و بررسی می شود تا منحنی آن سیر صعودی معناداری نداشته باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه واحدی فقط برای تولید ماسک در این استان وجود نداشت، گفت: به همت واحدهای تولیدی که خط تولید خود را تغییر دادند، روزانه 50 هزار ماسک یکبارمصرف در استان تولید می شود.

حقیقی با بیان اینکه تمام این اقدامات در واحدهای تولیدی با نظارت و تایید دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود، اعلام کرد: واحد تولیدی پاک سمن، اقدام به تولید ماسک های دولایه قابل شست و شو برای استفاده در بیمارستان ها می کند.

استاندار زنجان با اشاره به مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده، شرح داد: هیچ مشکل و کمبودی در خصوص وایتکس نداریم و در خصوص مواد ضدعفونی کننده با پایه الکل نیز ظرفیت جدید در یکی از واحدهای تولیدی ابهر ایجاد شده که الکل خود را در اختیار 2 واحد تولیدکننده مواد بهداشتی قرار دهند تا تبدیل به اسپری های ضدعفونی کننده شده و در اختیار اتحادیه داروخانه ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تلاش تمام مسؤولان به حداقل رسیدن آسیب ها و مسائل است، گفت: مردم نیز باید در کنار مسؤولان برای حفظ سلامتی تمام جامعه، نکات اعلام شده از سوی بهداشت و درمان را رعایت کنند.

وی با اشاره به تعطیلی مراکز علمی، آموزشی و ورزشی، گفت: بخش خصوصی، آموزشگاه ها و سالن های ورزشی نیز شرایط را ملاحظه و مراعات کنند تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم وگرنه در صورت تخطی و عدم رعایت توصیه های ستاد پیشگیری از بیماری کرونا باید جوابگوی قانون باشند زیرا هیچ چیز بالاتر از سلامتی مردم نیست.

حقیقی شرح داد: همه باید توجه کنند که ویروس کرونا خودش آمده و کسی آن را وارد کشور نکرده و لذا امروز وقت آن است که همه یاری کنند تا مسائل حل شده و به حداقل برسد.

استاندار زنجان ابراز کرد: همانطور که ورود ویروس کرونا به استان، یک ماه تاخیر داشت در صورت رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم، مسائل و آسیب ها نیز به حداقل می رسد.

حقیقی تاکید کرد: به این منظور از مردم تقاضا می شود ضمن اجرا و رعایت موارد و دستورالعمل های بهداشتی از مسافرت در این ایام نیز پرهیز کنند.

وی گفت: مسؤولان نیز تمام توان خود را در طبق اخلاص قرار داده و برای حفظ سلامتی جامعه تلاش می کنند.

تیپ 216 زرهی ارتش به صورت مکانیزه شهر زنجان را ضدعفونی می کند

مسوؤل روابط عمومی تیپ 216 زرهی شهید سرلشگر غلامرضا مخبری زنجان گفت: پرسنل متخصص مبارزه با شیوع بیماری های بیولوژیک این تیپ به صورت مکانیزه عملیات ضدعفونی و گندزدایی شهر زنجان را انجام می دهد.

سرگرد مهدی سحاب مرادی افزود: طی هفته گذشته در مجموع 21 هزار لیتر عملیات سمپاشی توسط 20 نفر از پرسنل متخصص مبارزه با بیماری های واگیر از طریق ویروس و باکتری انجام گرفت.

وی با بیان اینکه این عملیات سمپاشی به درخواست استانداری و شهرداری زنجان مبنی بر ضدعفونی و گندزدایی کردن معابر شهری انجام گرفت، گفت: چهار تیم از سپاه، ارتش، شهرداری و آتش نشانی، عملیات سمپاشی (ضدعفونی و گندزدایی) در شهر زنجان را انجام می دهند.

سحاب مرادی با بیان اینکه بیشترین حجم سمپاشی به خاطر استفاده از دستگاه مکانیزه از سوی تیپ 216 زرهی شهید سرلشگر غلامرضا مخبری صورت می گیرد، شرح داد: در برخی شب ها به خاطر ریزش برف و باران، عملیات ضدعفونی و گندزدایی شهر زنجان، متوقف شد چراکه بارندگی اثرات سمپاشی ها را از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با ادامه عملیات سمپاشی شهر زنجان هیچگونه محدودیتی نیست، افزود: ضدعفونی و گندزدایی معابر شهر زنجان با استفاده از یک دستگاه خودروی برطرف آلودگی درفش هشت با گنجایش پنج هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده و یک دستگاه خودروی CSM2000 صورت می گیرد.

6 واحد تولید مواد ضدعفونی کننده در زنجان فعالیت می کنند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: هم اکنون 6 واحد تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده در سطح این استان فعالیت می کنند که این مواد در بین داروخانه های استان توزیع می شود.

ناصر فغفوری افزود: طبق هماهنگی صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مقرر شد محصولات این واحدهای تولیدی جهت توزیع در بین داروخانه های سطح استان در اختیار شرکت تعاونی داروسازان قرار داده شود.

وی گفت: واحدهای شیمی سبز اشراق، پویا اندیش سلامت، پدیده شیمی قرن و زرین شیمی گستر خاورمیانه مواد ضدعفونی کننده تولید می کنند.

فغفوری اعلام کرد: شرکت کیمیا الکل، اقدام به تولید الکل در استان می کند.

وی افزود: شرکت ساینا به تازگی به واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده در استان پیوسته و شرکت پاک حیات نیز اقدامات لازم جهت تولید این محصول را انجام می دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص واحد تولید ماسک در استان، گفت: هم اکنون یک واحد تولیدی در استان اقدام به تولید و توزیع روزانه 25 هزار ماسک می کند.

فغفوری اعلام کرد: برای جلوگیری از احتکار و گرانفروشی، ماسک های تولید شده در این واحد با نظارت بازرسان سازمان و اتحادیه تعاونی داروسازان به قیمت 410 تومان در داروخانه های استان توزیع می شود.

وی گفت: در استان زنجان ماسک وجود نداشت و دستگاهی که مدت ها پیش توسط تاجر زنجانی خریداری شده و بدون استفاده بود شامگاه چهارشنبه هفتم اسفند توسط 2 جوان، راه اندازی شد.

سازمان های مردم نهاد به یاری اقشار آسیب پذیر در برابر کرونا آمدند

کننده سمن ها (سازمان های مردم نهاد) در شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استانداری زنجان نیز که خود از فعالان و مدیران یکی از سازمان های مردم نهاد است، گفت: هر یک از سمن ها به واسطه زمینه فعالیتشان، جامعه مخاطب خاصی را پوشش می دهند و ما سعی داریم از این طریق هم آموزش های لازم و هم اقلام مورد نیاز به افراد برسانیم.

زهرا فتحی افزود: بچه ها کار، زنان سرپرست خانوار، اقشار با درآمد پایین و ساکنان مناطق حاشیه ای در اولویت توجه سمن ها هستند.

فتحی گفت: برخی سمن ها با راه اندازی کمپین های مختلف، اقدام به جذب و توزیع یاری ها می کنند که از جمله آن ها می توان به اقدام خیریه سعدی برای رساندن ماسک و دستکش به دست کارگران شهرداری اشاره کرد.

وی افزود: برخی از سمن ها با در دسترس قرار دادن مواد شوینده و ضدعفونی کننده در معابر و میادین شهر، تلاش دارند تا زمینه گسترش و ارتقای بهداشت عمومی را فراهم کنند.

فتحی با بیان اینکه تا کنون حدود 15 سازمان مردم نهاد در استان زنجان برای یاری به اقشار ضعیف برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به میدان آمده اند، گفت: در تامین اقلامی مثل مواد ضدعفونی کننده و ماسک و رساندن آن ها به جامعه هدف، کمبودهای زیادی داریم، ماسک اصلا پیدا نمی شود و به خیلی جاها هم برای تهیه ماسک رفته ایم حتی علوم پزشکی هم ندارد این در حالی است که بچه ها کار به سبب فعالیت هایشان باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وی ادامه داد: اقشار کم درآمد توان خرید مواد ضدعفونی کننده و گندزدا را ندارند، ما با پیگیری از طریق استانداری و مشارکت یکی از تولیدکنندگان استان توانسته ایم از طریق سمن ها، محلول های ضدعفونی را به برخی خانواده ها برسانیم ولی نیاز جامعه هدف بیشتر است و باید توزیع چنین اقلامی در سطح بیشتری انجام شود و استمرار هم پیدا کند.

کننده سمن ها در شورای توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد استانداری زنجان گفت: در کنار دغدغه رساندن اقلام مورد نیاز به جامعه هدف، برخی از سمن ها ارائه آموزش های لازم را هم در مناطق حاشیه ای و هم در جاهایی مثل نانوایی ها که احتمال شیوع ویروس در آن ها وجود دارد در دستور کار خود قرار داده اند.

فتحی به لزوم مدیریت منجسم فعالیت سمن ها در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان اشاره و اعلام کرد: انتظار این است تا فعالان سازمان های مردم نهاد هر کدام به قدر وسع خود در این جهت مشارکت داشته باشند.

فعالان اقتصادی نیز پابه پای دولتی ها در خط مقدم جبهه نبرد با کرونا قرار دارند

رییس هیات مدیره هلدینگ زرین زنجان نیز گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور و با توجه به شرایط به وجود آمده، فعالان اقتصادی بار دیگر در شرایط حساس، پای کار آمدند تا جهت کاهش استرس و برطرف کردن دغدغه و نیازهای بهداشتی مردم به مقابله با شیوع ویروس کرونا بفرایند.

ابراهیم جمیلی گفت: به همین دلیل شرکت زرین شیمی گستر خاورمیانه که یک شرکت دانش بنیان است و پیش از این تامین کننده مواد شیمیایی کارخانه های مس بود با تغییر خطوط تولید خود در کمتر از یک هفته، برای مبارزه با کرونا وارد کار شد.

وی اعلام کرد: این شرکت، قراردادهای پیشین خود را کنار گذاشته و در کمتر از یک هفته، خطوط تولید خود را تغییر داد تا نیاز امروز کشور و مردم به مواد ضدعفونی کننده را تامین کند.

جمیلی با بیان اینکه این شرکت دارای یکی از قوی ترین پژوهشکده های تحقیقاتی است، افزود: شرکت با این اقدام خود تلاش کرده تا همچون همه سال های گذشته بار دیگر در خدمت مردم و کشور باشد و این مواد را به دست مردم شریف ایران و استان زنجان برساند.

رییس هیات مدیره هلدینگ زرین زنجان با بیان اینکه شرکت زرین شیمی گستر خاورمیانه، توانایی تولید سالانه 3.5 میلیون لیتر (سه و نیم میلیون لیتر) مواد ضدعفونی کننده را دارد، گفت: این شرکت با تغییر خط تولید خود به یاری شرکت های دیگر آمده تا نیازهای مختلف این شرکت ها همچون مشاروه فنی و علمی در زمینه شیمی و داروسازی را برطرف کند تا در سطح کشور از استرس مردم کاسته شود.

وی اعلام کرد: شرکت زرین شیمی گستر خاورمیانه در حال حاضر با توانایی تولید روزانه 20 تن مواد ضدعفونی کننده در بسته های مختلف وارد کار شده تا با تکمیل زنجیره تولید، محلول ضدعفونی کننده در اختیار مردم قرار گیرد.

ضدعفونی و گندزدایی معابر مختلف شهرهای استان، ناوگان حمل و نقل عمومی، دستگاه های اجرایی، زندان ها و اماکن عمومی، لغو ملاقات های عمومی در بیمارستان ها و زندان ها، کاهش ساعت کار ادارات، تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، مهدهای کودک، آموزشگاه های علمی و فنی و سالن های ورزشی، لغو تمام مراسم عمومی از قبیل عروسی و ترحیم، اطلاع رسانی دقیقی و سریع از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به بیماری کرونا، صدور دستورالعمل های بهداشتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان، نظارت مستمر بر بازار و کشف احتکارکنندگان مواد بهداشتی و برخورد با شایعه پراکنان فضای مجازی توسط پلیس فتا بخشی از اقدامات برای پیشگیری از ابتلا و گسترش بیماری کرونا در استان زنجان است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران عزم همگانی، آنتی ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عزم همگانی، آنتی ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید