سنسورهای تشخیص آلاینده ها در غذاهای دریایی طراحی شد

به گزارش وبلاگ آپ به نقل از مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، سید محمدعلی رضوی با اعلام این خبر اضافه نمود: در سال های گذشته با ارتقا استانداردهای زندگی و توسعه سریع صنعت شیلات، مصرف غذاهای دریایی به علت ارزش تغذیه ای بالا و اثرات مثبت بر سلامت در سراسر دنیا افزایش پیدا کرد.

سنسورهای تشخیص آلاینده ها در غذاهای دریایی طراحی شد

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، در حال حاضر با افزایش آلاینده های محیطی خطر مسمومیت با غذاهای دریایی تأثیرات منفی بر سلامت جامعه و صنعت غذاهای دریایی وارد می نماید به نحوی که آلودگی غذاهای دریایی به عنوان خطری مهم و بالقوه در ایمنی غذایی و تبعات مالی ناشی از آن مطرح است.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، فیکوتوکسین و فلزات سنگین را به عنوان دو منبع شناخته شده از آلودگی غذاهای دریایی اعلام نمود و گفت: با توجه به اهمیت موضوع در کشورهای آسیای شرقی، طرح پژوهشی مشترک برای سنجش سریع این دو آلاینده با همکاری مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و پژوهشگرانی از دانشگاه تامکانگ تایوان مطرح و اجرا شد.

رضوی اعلام کرد: در این پروژه مشترک، توسعه کیت های تشخیص فوق حساس و گزینش پذیر جهت پایش آلاینده های غذاهای دریایی در دستورکار نهاده شد و بر پایه تکنولوژی کریستال مایع، دو زیست حسگر بسیار حساس برای سنجش فلزات سنگین و سنجش فیکوتوکسین طراحی و ساخته شد.

بعلاوه دکتر اسما وردیان مجری این طرح پژوهشی در خصوص دستیابی به این تکنولوژی گفت: تکنولوژی کریستال مایع به طور گسترده در فوتونیک، فناوری لیزر و الکترونیک استفاده می گردد و شناخته شده ترین کاربرد در نمایشگرهای LCD را دارد که در آن جهت گیری کریستال مایع متناسب با شدت میدان الکتریکی اعمال شده تغییر می نماید.

وی ادامه داد: کریستال های مایع دارای موقعیت های کوتاه برد، نظم دوربرد هستند که به تغییرات سطحی بسیار حساس هستند از این رو کاندیدی ایده آل در توسعه سیستم های حسگری قوی، پیشرفته و مستقل از تجهیزات پیچیده هستند.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اضافه کرد: در این حسگرهای نسل تازه حضور آنالیت و برهمکنش مولکولی آن با گیرنده به تصاویر نوری قابل مشاهده تبدیل و تقویت می گردد. حسگرهای LC با توجه به حساسیت بالا، تصویرپردازی و پرتابل بودن پتانسیل تجاری سازی بالایی دارند.

وی با اشاره به پایه گذاری توسعه زیست حسگرهای کریستال مایع با کاربرد در حوزه ایمنی مواد غذایی با هدف دستیابی به دانش فنی کیت های پایدار و کاربردی در مؤسسه علوم و صنایع غذایی گفت: به منظور تکمیل و به روز رسانی این فناوری نوظهور، ارتباطات بین المللی با دانشمندان این حوزه برقرار شده است.

وردیان اضافه کرد: در این طرح پژوهشی قابلیت کاربرد کیت تشخیصی فلزات سنگین و فیکوتوکسین در نمونه های ماهی و صدف خوراکی با موفقیت مورد ارزیابی نهاده شد.

وی اضافه کرد: در قالب این همکاری بین المللی دانش آموخته دکتری ایرانی به مدت یکسال در کشور تایوان دوره پسادکتری را گذرانده و بخشی از نتایج این پژوهش در مقالات معتبر به چاپ رسیده است.

مجری این طرح بعلاوه گفت: تأمین بخشی از هزینه های پژوهش مربوط به انجام این طرح مشترک با سرمایه گذاری و حمایت مرکز مطالعات و همکاری های علمی و بین المللی وزارت عتف از طرف ایرانی به اندازه 50 میلیون تومان و هزینه های طرف خارجی به وسیله وزارت علوم و فناوری تایوان به مبلغ 85 هزار دلار صورت پذیرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سنسورهای تشخیص آلاینده ها در غذاهای دریایی طراحی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنسورهای تشخیص آلاینده ها در غذاهای دریایی طراحی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید