برنامه پلَنِت 21 و توسعه پایدار هتل های زنجیره ای آکور

به گزارش وبلاگ آپ، آکور، گروه هتل های زنجیره ای فرانسوی است، که در بیش از 92 کشور جهان فعالیت می نماید. شعبه مرکزی این شرکت در شهر پاریس، فرانسه قرار گرفته است. شرکت آکور مالک بیش از 3700 هتل است که در پنج قاره گسترش یافته اند. این شرکت همچنین مالک برندهای مختلفی است که به نمایندگی از آن، به ارائه انواع خدمات هتل داری می پردازند. این خدمات از استراحتگاه های ارزان قیمت و اقتصادی گرفته، تا اقامتگاه های لوکس و گران قیمت می باشند.

برنامه پلَنِت 21 و توسعه پایدار هتل های زنجیره ای آکور

آکور همچنین سازنده هتل های نووتل و ایبیس تهران، اولین هتل های فرودگاهی ایران می باشد. این هتل ها واقع در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران هستند.

در مطلب قبلی به معرفی گروه هتل های زنجیره ای آکور و تاریخچه آن پرداختیم. در این مطلب قصد داریم به برنامه Planet21 و توسعه پایدار این هتل ها بپردازیم.

در ادامه مطلب با وبلاگ آپ همراه باشید…

برنامه پلَنِت 21 (PLANET 21)

گروه آکور بر مبنای برنامه PLANET 21 در حال بازسازی هتل ها به صورت پایدار می باشد. آکور قصد دارد در برنامه PLANET 21 استانداردهایی را مشخص و به عنوان الگویی در این صنعت پیاده سازی نماید.

PLANET 21 استراتژی توسعه پایدار گروه هتل های زنجیره ای آکور را ایجاد می کند و استراتژی آن را با 21 هدف اصلی و مرتبط با تامین منابع محلی؛ مدیریت منابع آبی، انرژی و پسماند؛ بهداشت و تغذیه؛ تنوع؛ مسئولیت پذیری و… سازماندهی می کند. پلانت21 توسط همکاری با سهامداران ایجاد و مستقر شده و درحالی که کارمندان را با هم متحد می سازد، مشتریان و شرکا را نیز دربرمی گیرد؛ همچنین یک مزیت رقابتی فوق العاده می باشد که گروه را برای دستیابی به انتظارات مسافران که به طور فزاینده ای نسبت به مسائل اجتماعی و زیست محیطی حساس می باشد توانمند می سازد.

دو شاخص مهم برنامه ها که از چالش های پلانت 21 می باشد:

  • کاشت درختان برای سیاره زمین (Plant for the Planet)، که هدف آن بازسازی مناطق طبیعی در همسایگی هتل ها و حمایت از مردم محلی است.
  • We Act Together for Children، کمپین مبارزه با گردشگری جنسی که بچه ها شامل آن هستند.

برای پیشبرد رویکرد توسعه پایدار، هتل های آکور منشور 21 را به کار گرفته اند. براساس سیستم ارزیابی 4 مرحله ای برنز، سیلور، گلد و پلاتین، این ابزار مدیریتی اثرگذار، چارچوب عملکردی برای توانمند سازی هتل ها به منظور بهبود مداوم عملکرد آن ها در حوزه توسعه پایدار ارائه می دهد.

آکور ترکیبی از عملکرد و حفاظت

آکور از طریق برنامه Plant for Planet، تعهد کارکنان و مشتریان خود را برای کاشت درخت ایجاد می کند. این برنامه منحصربه فرد در صنعت مهمان نوازی به کاهش تاثیرات منفی هتل ها بر محیط زیست کمک می کند، اکوسیستم شکننده را بازسازی کرده و از جوامع محلی حمایت می کند.

Plant for Planet، برای همه مزیت دارد. هتل ها تاثیر عمیقی بر محیط زیست طبیعی، فرهنگی و انسانی دارند. بنابراین، برای آکور ضروری است تا سهمی از ثروتش را به جوامعی که هتل ها در آن واقع شده اند بازگرداند.

(13 میلیون یورو پس انداز از زمان راه اندازی برنامه The Plant for The Planet در سال 2009)

50% از این مبلغ (6.5 میلیون یورو)، در پروژه احیاء جنگل ها سرمایه گذاری شده است.

اهداف برنامه Plant for Planet براساس یک اصل ساده می باشد: مهمان ها برای استفاده مجدد از حوله های خود تشویق می شوند، در نتیجه از طریق شسته نشدن حوله ها صرفه جویی می شود و همچنین مصرف آب، انرژی و مواد شوینده کاهش می یابد.

نیمی از این پس انداز در پروژه احیاء جنگل های نزدیک هتل سرمایه گذاری شده است. پروژه کاشت درخت برای سیاره به کارکنان فرصت تعهد ملموس از طریق افزایش آگاهی در میان مهمانان و حمایت از تعدادی از پروژه های روی زمین را ارائه می دهد. (بیش از 4 میلیون درخت در عرض 6 سال کاشته شده است)

  • برنامه محلی

هر پروژه جنگل زراعی، به منظور مقابله با چالش های محلی خاص طراحی شده است. در آلمان به طور مثال، پروژه ها بازسازی شده و احیای جنگل هایی که توسط فعالیت های صنعتی آسیب دیده اند را مورد هدف قرار می دهند.

آکور ترجیح داده است در جنگل های زراعی سرمایه گذاری نماید، که روشی مسئول و محلی در تولید محصولات کشاورزی می باشد.

امروزه کشاورزی اغلب مترادف با جنگل زدایی، کشت خالص متراکم و استفاده از آفت کش می باشد. این روش کشاورزی در مقیاس بزرگ، محصولات زراعی را در مقابل باران شدید، خشکسالی و فرسایش خاک آسیب پذیر می کند. اما از آنجاییکه این خطرات طبیعی است، راه چاره نیز در طبیعت نهفته می باشد. درختان در وسط یا کناره های زمین های کشاورزی کاشته می شوند تا به نگهداری آب و ایجاد محیطی مناسب برای تنوع زیستی کمک کنند.

  • برنامه اقتصاد مدور

برخی از برنامه های جنگل زراعی می تواند Close to the loop باشد. در تایلند برنامه کاشت برای سیاره، به کشاورزان برنج اجازه داد تا شیوه های جنگل زراعی را برای تولید برنج ارگانیک و تجارت منصفانه به کارگیرند. در اقتصاد مدور، هتل های Mercure و ibis Style در Chiang Mai، از زمان راه اندازی این پروژه در سال 2013، در مدت زمان تنها یک سال، 300 کیلو برنج از برنامه ذینفعان در روستای Pha Huoy خریداری کرده است.­­­­­

1. مزایا برای اقتصاد:

درختان موجب افزایش بازده محصولات کشاورزی، بهینه سازی کیفیت محصول، تنوع منابع برای تولید کنندگان و اشتغال زایی می شوند.

  • کشاورزی پایدار و تنوع تولید در انگلستان

این پروژه در انگلستان شامل کاشت درختان در زمین های کشاورزی می باشد که به کشاورزی تک محصولی اختصاص داده شده است. درختان از طریق برداشت میوه و تولید الوار برای کشاورزان منبع درآمد اضافی می باشند. این رویکرد تجربی، که به ترویج شیوه های کشاورزی پایدار و محلی و ارگانیک می پردازد، برنده جایزه پایداری (Sustainability Awards) از گاردین شده است.

2. مزایا برای محیط زیست:

درختان خاک را غنی سازی، آب را خالص، آب و هوای محلی را تعدیل و کربن را جذب می کنند. همچنین فرسایش را محدود ساخته و در حفاظت از تنوع زیستی مشارکت می کنند.

  • حفظ تنوع زیستی در استرالیا

کاشت درخت موجب مشارکت با سازمان های مردم نهاد NGO استرالیای سبز شد که به نفع گونه های محلی و با هدف ایجاد گذرگاه تنوع زیستی می باشد. استرالیا به طور گسترده ای در منحصر به فرد بودن تنوع زیستی بومی در جهان شناخته شده است. این ایده بنابراین برای حفاظت از گیاهان و جانوران یکی از نقاط مهم تنوع زیستی در 34 سیاره می باشد.

3. مزایا بر ای جوامع محلی:

درختان تخصص مردم محلی را حفظ می کنند، به رهایی آن ها کمک کرده و به مبارزه با بیابان زایی روستایی کمک می کنند. همچنین چشم اندازها را تجدید و یک جایگزین مناسب برای توسعه محصولات غیر قانونی ارائه می دهند.

مشارکت نسل جوان در کاشت درختان آکور از برنامه کاشت درخت که به احیای چشم انداز روستایی و افزایش آگاهی در مورد احیای جنگل اختصاص داده شده است، حمایت می کند. در مجموع 60 مدرسه به این پروژه پیوسته اند برای هر مدرسه یک جنگل، که هدف آن معرفی محیط زیست به دانش آموزان و داوطلبان از روستاهای اطراف می باشد. این ابتکار اولین جایزه حفاظت از محیط زیست و Project Impact را در سال 2014 در Civi Society Gala دریافت کرد.

هفت شاخص PLANET 21

  • طبیعت

به منظور حفاظت از محیط زیست، آکور اقداماتی برای حفاظت از تنوع زیستی، کاهش میزان مصرف آب و بازیافت پسماند خود صورت داده است.

هتل های آکور به منظور کمک به محرومان صابون های مصرف شده را بازیافت می کنند. برای افراد فقیر و آن دسته از افراد که سلامتیشان در معرض خطر می باشد، یک تکه صابون ساده می تواند بهداشت آن ها را بهبود دهد و به نحو قابل توجهی بیمار شدن آن ها را کاهش دهد. هر روزه مسافران صابون مصرف شده را در هتل رها می کنند.

برای جلوگیری از هدر شدن این صابون ها، هتل های کشورهای زیادی از قبیل تایلند و امارات اقداماتی برای جمع آوری این صابون ها و توزیع آن ها در میان انجمن های محلی صورت داده اند. بازیافت صابون ها توسط Diversey به زنان آموزش داده می شود. این صابون ها به تکه های کوچک تبدیل می شوند و مواد ضد عفونی کننده و نگهدارنده به آن ها زده می شود و به زیبایی بسته بندی شده و بین فقرا توزیع می شود یا دوباره به آکور فروخته می شود تا به عنوان هدیه خوش آمد گویی به مهمانان داده شود.

  • دی اکسید کربن

گاز گلخانه ای به طور عمده ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی می باشد و CO2 یکی از علل عمده تغییرات آب و هوایی است. آکور متعهد شده تا مصرف انرژی را کاهش دهد و در توسعه انرژی تجدیدپذیر برای محدود کردن ردپای دی اکسید کربن مشارکت نماید.

مشتریان کسب وکارها می توانند با استفاده از بهینه ساز کربن ردپای کربن را از جلسات و سمینارهای خود کاهش دهند. مشتریان کسب و کارها دیگر هتل ها را با توجه به قیمت و راحتی آن انتخاب نمی کنند. استقرار تعهد به توسعه پایدار یک معیار می باشد. با در نظر داشتن توسعه پایدار، آکور Carbon Optimizer بهینه ساز کربن را ایجاد کرده که ابزاری آنلاین برای استفاده تیم های فروش می باشد. این ابزارردپای کربن باقی مانده از سمینارها را براساس تعداد مشارکت کنندگان، مدت اقامت آن ها، انتخاب نوع غذا (بوفه، سلف سرویس، سریس در بشقاب…) تخمین می زند.

پس از محاسبه، میزان ردپای کربن باقی مانده از سمینار به مشتری داده می شود و به آن ها شانس مشارکت در پروژه احیای جنگل تحت برنامه کاشت برای سیاره داده می شود. با پرداخت 5 یورو می توان یک درخت در Alto Huayabamba، Peru، … کاشت که معادل 333 کیلوگرم دی اکسید کربن را جبران می کند.

مجموعه ای از هتل های نوآورانه در پارک المپیک سیدنی برای استفاده از انرژی خورشیدی انتخاب شدند.

هتل های Pullman، Novotel و ibis در پارک المپیک سیدنی مجهز به تولید انرژی برق و سیستم گرمایش آب با استفاده از انرژی خورشیدی شده است. هتل Pullman لوله گردآورنده انرژی خورشیدی نصب کرده است. ویژگی این تکنولوژی نوآورانه تاثیر بالای آن در گرم کردن آب می باشد. در حالی که مجموعه Novotel-ibis تقریبا دارای 140 پنل خورشیدی برای گرم کردن آب و 300 پنل خورشیدی فتوولتائیک برای تولید نیروی برق می باشد.

  • نوآوری

آکور به واسطه یکپارچه سازی کامل توسعه پایدار در روش های عملیاتی و پیشنهادات خود، به صورت فعالانه جوابگوی انتظارات در حال ظهور مشتریان می باشد و از توسعه مدل های کسب و کار جدید پشتیبانی می کند. آکور پلانت 21 را برای صنعت مهمان نوازی در آینده مقاوم می سازد.

آکور در تلاش است تا ردپای منفی خدمات و محصولات مهمان نوازی خود را از محیط زیست کاهش دهد چرا که نگران سلامت عموم و محیط زیست می باشد. در رویکرد اکو- دیزاین، آکور مبنای کار خود را با توجه به ارزیابی چرخه عمر (LCA) قرار داده است که تاثیرات زیست محیطی محصول را از طریق چرخه کامل آن، تولید، حمل و نقل برای استفاده، تا دفع اندازه گیری می کند. در سال 2014، آکور چندین LCA را به انجام رساند که یکی از آن ها به دو جزء اصلی محصولات صبحانه، نان باگت و کروسانت اختصاص داده شد.

  • سلامتی

آکور به منظور فراهم ساختن محیطی سالم برای مهمانان و کارکنان خود، بر کیفیت هوا در محیط داخلی نظارت کرده و در رستوران هتل وعده های غذایی متعادل به مهمانان خود ارائه می دهد و در مورد پیشگیری از بیماری آگاهی افراد را افزایش می دهد. 97% هتل های آکور که دارای رستوران می باشند، وعده های غذایی متعادل و سلامت ارائه می دهند. آکور با آگاهی داشتن از مسائل مربوط به مواد غذایی، با سرآشپز و متخصصان تغذیه همکاری می کند تا رستوران های هتل خود را برای ارائه وعده های غذایی متعادل تشویق نماید. متخصصان تغذیه، توصیه هایی در مورد صرف غذای سالم ارائه می دهند و همیشه در رستوران های گروه آکور حضور دارند. این راهنمایان غذاهای کم چرب و کم شکر، استفاده از روش های پخت با روغن کم، و ایجاد تعادل بین کربوهیدرات، چربی و پروتئین را به آشپزان توصیه می کند.

  • جوامع محلی

آکور به صورتی پایدار در جوامع میزبان خود ریشه نهاده و به طور مستقیم به توسعه اقتصادی برای بهره مندی همه، به ویژه منابع داخلی مشارکت می کند. گروه آکور همچنین به حفاظت از اکوسیستم های طبیعی که هتل ها در آنجا واقع شده است متعهد می باشد.

  • از سال 2011، آکور در مکزیک تیم های تمام هتل ها در شهر را برای انجام کارها هر ماهه به صورت محلی تشویق کرده است. تنها در سال 2014، 175 طرح انجام شده است. به طور مثال در ماه ژانویه 36 نفر از کارکنان از 6 هتل دو روز را به ساخت خانه برای مردم فقیر در منطقه Alianza Real اختصاص دادند.
  • در کریسمس، 80 نفر از کارکنان Novotel Monterrey Valle کلکسیونی از هدایا برای یتیم خانه Padre Severiano سازمان دهی کردند. شاد از تلاش های تیم در مکزیک، Novotel و Sofitel تصمیم به گسترش این برنامه مبتکرانه به ایالات متحده و کانادا گرفتند.
  • در 16 اکتبر، روز جهانی غذا، 8 هتل در بانکوک تصمیم خود برای مبارزه با گرسنگی و هدر ندادن غذا را نشان دادند. آن ها تمامی غذاهای صرف نشده در بوفه ها را جمع آوری کرده و به سازمان Good Shepherd Sisters، که به زنان و کوکان فقیر کمک می کند، تحویل دادند. کارکنان داوطلب هتل ها نیز بر خواربار و کامیون های یخچال دار Novotel نظارت کرده تا از تازه ماندن مواد غذایی اطمینان حاصل کنند.
  • 5.400 کیلو گرم غذا از زمانی که برنامه مبارزه با گرسنگی در سال 2012 آغاز شده، تا سال 2014 توزیع شده است، یعنی معادل 2700 غذا، که نشان دهنده 2 پرس غذا در هر هفته برای 200 کودک است.
  • دیالوگ

آکور به صورت پایدار متعهد به اخلاقیات و انجام کسب و کار به صورت شفاف می باشد و نه تنها شامل هتل های تحت مدیریت خود و هتل هایی که حق انتشار دارند می شود بلکه شرکا، تامین کنندگان و مشتریان را در استراتژی توسعه پایدار خود در بر می گیرد.

پلانت 21، برنامه توسعه پایدار آکور، شامل آگاه ساختن مشتری می باشد. علامت های آموزنده ویژه برندها و هتل ها، مسافران را در طول اقامتشان همراهی می کنند، از پذیرش تا بیرون هتل و همچنین اتاق ها، رستوران ها و اتاق های جلسه. این علامت های آموزنده، مثل اشارات ساده به صورت استفاده مجدد حوله، تفکیک زباله، انتخاب یک وعده غذایی متناسب و … فرصت ایجاد یک تغییر مثبت را برای مهمانان فراهم می کند.

  • استخدام

گسترش قوی آکور، به واسطه 170000 نفر از کارکنان حرفه ای، با تنوع فرهنگی و فوق العاده اجتماعی، حمایت و تضمین شده است. گروه آکور با دادن پیشنهادهایی که در کارکنان ایجاد انگیزه کند مثل موقعیت شغلی بهتر به عنوان پاداش و ارتقای توانمندی های شغلی، تعهد داده مهارت ها و مسئولیت های آن ها را گسترش دهد.

گسترش قلب مهمان نوازی توسط همبستگی آکور

همبستگی آکور (Solidarity Accor)، پشتیبان تعهد شهروندی کارکنان هتل آکور می باشد، که به مردم محروم و منزوی از اجتماع کمک های بشر محبت آمیز و اضطراری ارائه می کند و به آموزش آن ها کمک می کند.

توسعه طبیعی ارزش ها و کسب وکارها گروه آکور، موجب شده تا Solidarity Accor متعهد به مرتبط ساختن فرهنگ ها و ارایه پشتیبانی به منظور پیشرفت افراد و یکپارچه سازی آن ها در جوامع محلی شود.

در سال 2014، Solidarity Accor، از 29 پروژه در 18 کشور پشتیبانی کرده و بیش از 750 نفر از کارکنان را در این پروژه اشتراک داده است. این پروژه ها به بیش از 11 هزار نفر منفعت رسانده است.

منبع: سفرمی

به "برنامه پلَنِت 21 و توسعه پایدار هتل های زنجیره ای آکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه پلَنِت 21 و توسعه پایدار هتل های زنجیره ای آکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید