صداوسیما می تواند به دیده شدن آثار مستند یاری کند

به گزارش وبلاگ آپ، تهران (پانا) - کارگردان مستند نفس های یک شهر گفت سینمای مستند زمانی پیروز تر می گردد که تعامل با تلویزیون را در پیش گرفته و حتی همزمان با نمایش فیلم ها در جشنواره، فیلم ها در تلویزیون به نمایش درآمده یا آثار برتر از تلویزیون پخش گردد.

صداوسیما می تواند به دیده شدن آثار مستند یاری کند

محمد طالبی کارگردان مستند نفس های یک شهر در گفت وگو با پانا گفت: وقتی شما در یک شهر صنعتی زندگی می کنید آن شهر آلایندهای صنایع بسیاری را به همراه دارد. من در شهری زندگی می کنم که روزهای آلودگی هوای زیادی نسبت به روزهای هوای پاک داشته است. اراک، به عنوان مرکز صنعتی شناخته می گردد. اراک در گذشته به باغ شهر معروف بوده و جریان های تاریخی زیادی به همراه داشته اما اکنون به عنوان آلوده ترین شهر ایران از طرل سازمان محیط زیست شناخته شده است.

وی ادامه داد: برای ساخت این مستند چالش زیادی نداشتم، همه مردم درگیر زندگی خود بودند و من هم تصاویری که میدیدم را ضبط میکردم. نام فیلم هم از همین موضوع گرفته شد، مردم اینجا در شرایط آلاینده مسخ شدند و من هم در فضایی مسخ شده کار را ساختم.

طالبی ادامه داد: کسی که دغدغه ساخت چنین فیلم را دارد در فصول مختلف آلایندگی را میبیند. از لحاظ فراوری چالش خاصی نداشتیم اما به لحاظ مضمونی مواردی در آلایندگی هوا وجود دارد که باعث مسئولان آن را ندیده و یا ساده از آن عبور نموده اند که این مسائل در این فیلم به نمایش عایدیه است.

کارگردان مستند نفس های یک شهر با بیان اینکه اراک بالاترین آمار مبتلایان به سرطان و زنان نابارور را دارد، گفت: شاید خیلی از مسئولین دوس ندارند در این مورد صحبت گردد اما رفتن و پرداخت به این موضوع یکی از دغدغه های اصلی من بود که با نگاهی انتزاعی به نمایش عایدی.

وی اضافه کرد: یکی از سخت ترین اتفاقاتی که باید رقم میزدم، گنجاندن یک مستند مفصل با جزئیات در مدیوم فیلم کوتاه بود. اگر این کار در قالب مجموعه مستند چند قسمتی اتفاق می افتد خیلی مفصل تر بود اما با نگاه انتزاعی، کار سخت تر شد در مستند نفس های یک شهر تصویر گویای موضوع است و تصویر جای کلمات را گرفته و هر تصویر، هزار حرف دارد.

طالبی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از تخصصی ترین و معتبرترین جشنوارهای تهران است، گفت: اسکارکوالیفاید شدن جشنواره اتفاق بسیار مهمی است که به نظرم دقت برگزار کنندها را بیشتر نموده و به رشد فیلمسازها یاری خواهد نمود تا کیفیت آثار خود را در تراز آثار جهانی قرار دهند.

کارگردان مستند نفس های یک شهر اضافه کرد: آثار سینمای مستند رشد قابل توجهی نموده است و جشنواره ها به این موضوع یاری نموده اند. اتفاق خوشایندی که تا به امروز افتاده، ورود مخاطبین غیر تخصصی به علت تنوع و گستردگی آثار به سینمای مستند است. این پیروزیت که سینمای مستند، مخاطب عامه پیدا نموده اند زمانی پیروز تر می گردد که تعامل با تلویزیون را در پیش گرفته و حتی همزمان با نمایش فیلم ها در جشنواره، فیلم ها در تلیزیون به نمایش عایدیه و یا آثار برتر از تلویزیون پخش گردد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این سالها فیلم های مستند پیشرفت چشمگیری داشته و در بزرگترین جشنواره های معتبر دیده می شوند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "صداوسیما می تواند به دیده شدن آثار مستند یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صداوسیما می تواند به دیده شدن آثار مستند یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید