کوشک نورآباد پاتوق معتادها

به گزارش وبلاگ آپ، دوستدار میراث فرهنگی ایذه گفت: بنای تاریخی کوشک نورآباد هم اکنون پاتوق معتادها است؛ پاتوقی که هیچ کس به آن ایرادی وارد نمی کند.

کوشک نورآباد پاتوق معتادها

به گزارش وبلاگ آپ، فرامرز خوشاب در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: به علت بی توجهی و نبود رسیدگی کوشک نورآباد در شرایط اضطراری قرار گرفته است و در صورت عدم بازسازی و استحکام بخشی ممکن است فرو بریزد.

وی توضیح داد: شرایط بازسازی، بازسازی و حفاظت از این بنای تاریخی اسفبار است و در صورت تداوم این بی توجهی ها ممکن است فروبریزد.

او با بیان این که مالکیت کوشک نورآباد در اختیار اداره بهداشت است، اعلام کرد: متولیان این اثر تاریخی هیچ اقدامی برای بازسازی آن ننموده اند و کسی نیز از سوی اداره میراث فرهنگی پیگیر تملک و بازسازی آن نیست.

این دوستدار میراث فرهنگی با تاکید بر این که اجرای طرح استحکام بخشی برای این بنای تاریخی امری لازم است، اضافه نمود: هر چه سریع تر عملیاتی کردن این طرح و اجرای کامل آن باید صورت گیرد.

وی یادآور شد: بنای تاریخی کوشک نورآباد هم اکنون پاتوق معتادها است؛ پاتوقی که هیچ کس به آن ایرادی وارد نمی کند.

بنای تاریخی کوشک نورآباد مربوط به دوره قاجار است و محمدخان قمه طلا از آن استفاده می نموده و در شهرستان ایذه، روستای نورآباد، واقع شده است. بنای سنگی و گچی کوشک نورآباد از سنگ قواره و لاشه سنگ با استفاده از کچ نیم کوب بر روی صخره ساخته شده است. در این بنا هیچ گونه چوبی به کار نرفته است و منبع روشنایی آن پنچ دری ها و سه دری هایی به شیوه معماری ده دشتی (بهبهان) بوده است. معماری این بنا محلی نیست چون به شیون معماری ده دشتی است و برای این که نور بیشتری به داخل آن بتابد جرز درگاه هایش به شکل اریب ساخته شده است. این بنای تاریخی یک بنای تفریحی بوده و در زمستان ها و بهار مورد استفاده قرار می گرفت و ساکنان آن برای کوچ پاییزه به چغاخور چهارمحال وبختیاری می رفتند.

این کوشک 11 بهمن 1378 با شماره 2570 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: دنیای سفر

به "کوشک نورآباد پاتوق معتادها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشک نورآباد پاتوق معتادها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید