جاهای دیدنی مسجد سلیمان ، شهری باستانی در آغوش طبیعتی مسحورکننده و چشم نواز

به گزارش وبلاگ آپ، مسجد سلیمان، شهری به قدمت تاریخ عیلامیان و به زیبایی زاگرس و کارون است. مسجد سلیمان شهر اولین هاست. شهرستانی پر از زیبایی های خیره کننده و افتخارآمیز که گشت و گذار در آن شما را به وجد خواهد آورد. اینکه این شهر حتی قبل از بهره برداری از اولین چاه نفت در ایران، همیشه جزو اولین ها بوده است، نشان دهنده اهمیت و جذابیت آن است. انگار که دوست داری همین حالا کوله بارت را ببندی و راهی شوی تا زودتر جاهای دیدنی مسجد سلیمان را از نزدیک ببینی. اولین چاه نفت خاورمیانه، اولین کارخانه گوگردسازی خاورمیانه، اولین کارخانه فراوری برق خاورمیانه، اولین و بلندترین پل فلزی در خاورمیانه، اولین بیمارستان و آزمایشگاه طبی ایران، اولین راه آهن و فرودگاه ایران، اولین استخر شنا در ایران، اولین باشگاه های ورزشی در ایران، این ها فقط بخشی از افتخارات این شهرستان زیباست. اما اولین بودن تنها خوبی این شهر صنعتی نیست. مسجد سلیمان شهری تاریخی با آثار باستانی بسیار است. طبیعت هم برای مسجد سلیمان کم نگذاشته است و دو رودخانه کارون و تمبی به همراه بلندترین کوه های استان خوزستان این شهرستان را به یکی از زیباترین منطقه ها طبیعی ایران بدل می نماید. مردم خونگرم، غذاهای خوشمزه، جاذبه های شهری متعدد، تفریحات زیاد و صنایع دستی و سوغات خواستنی از دیگر جذابیت های این شهرستان است. با خبرنگاران همراه باشید تا برترین جاهای دیدنی مسجد سلیمان را به شما معرفی کنیم:

جاهای دیدنی مسجد سلیمان ، شهری باستانی در آغوش طبیعتی مسحورکننده و چشم نواز

آتشکده جاویدا ، یکی از جاهای تماشای مسجد سلیمان که نباید از دست بدهید

آتشکده جاویدا

اگر اهل تماشا مکان های تاریخی هستید، یکی از مجذوب کننده ترین جاهای تماشای مسجد سلیمان برای شما آتشکده جاویدا یا سرمسجد است. این آتشکده، متعلق به دوران هخامنشی و حدود 7 قرن قبل از میلاد مسیح و در شمال شرقی شهر مسجد سلیمان است. آتش این آتشکده حتی تا ورود اسلام به ایران و زمان هارون الرشید هم همچنان روشن بوده است. آتشکده جاویدا را با سنگ های بزرگ معدنی به وزن 4 تا 5 تن ساخته اند و در ساخت آن از هیچگونه ملاتی استفاده نشده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در ساخت تخت جمشید نیز از معماری سرمسجد الهام گرفته شده است. تماشا این آتشکده که هزاران سال مورد احترام مردمان ایران زمین بوده است و در آن به عبادت می پرداخته اند قطعا برایتان مجذوب کننده خواهد بود.

ساعت بازدید: 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس آتشکده جاویدا : شمال شرقی شهر مسجد سلیمان، محله سرمسجد

سد شهید عباسپور، یکی از افتخارآمیزترین جاهای تماشای مسجد سلیمان

سد شهید عباسپور

در 55 کیلومتری شمال شرقی شهر مسجد سلیمان، یکی از اولین سدهای خاورمیانه، بر روی بزرگترین رود کشور وجود دارد که در اواخر زمستان و اوایل بهار از باشکوه ترین و زیباترین جاهای تماشای مسجد سلیمان است. سد شهید عباسپور از نوع بتنی دو قوسی و با تاجی به ارتفاع 188 متر و طول 385 متر یکی از بزرگ ترین سدهای ایران به شمار میرود. جزایری در دریاچه پشت سد به وجود آمده است که بسیار تماشای و زیبا هستند. یکی از این جزایر جزیره کوشک است که با واحدهای اقامتی و امکانات خوب تفریحی، به همراه طبیعت سبز و دل انگیز در بهار، یکی از زیباترین تماشای های اطراف سد است. البته گردشگران را فقط در اواخر زمستان و اوایل بهار به جزیره راه می دهند و باید با هماهنگی به جزیره بروید چون واحدهای اقامتی و امکانات فقط به کسانی که رزرو نموده اند اختصاص می یابد. می توانید در سد قایق سواری و ماهیگیری کنید. پیاده روی و تماشا منظره ها فوق العاده ای که از تلفیق زیبایی و شکوه دریاچه سد و سرسبزی فضای اطراف حاصل می شود هم لذت کم نظیری دارد. در هر صورت به سمت سد که می روید وسایل مورد نیازتان را به همراه داشته باشید تا یک موقع دچار کمبود نشوید.

ساعت بازدید: 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس سد شهید عباسپور : 55 کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان

دشت گلگیر ، دشتی پر گل و گیرا

دشت گلگیر

یکی از دل انگیز ترین جاهای تماشای مسجد سلیمان در جنوب این شهر واقع شده است. یک دشت باصفا و دوست داشتنی که با گل های فراوان رنگارنگ و درختان و گیاهان سبز و زیبا پوشیده شده است. نمی توانید تصور کنید که دشت گلگیر، در بهار چقدر زیبا و چشم نواز می شود. می توانید ساعت ها در این دشت دل انگیز به گشت و گذار بپردازید و روزی شاد برای خود و خانواده بسازید. دشت گلگیر چشمه ای جوشان از دل زمین دارد که آب آن بهار و تابستان خنک و پاییز و زمستان گرم است. آب این چشمه خواص درمانی زیادی هم دارد و با وجود گوگرد در آن برای درمان دردهای روماتیسمی بسیار مفید است.

ساعت بازدید: 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس دشت گلگیر : جنوب مسجد سلیمان، جاده تمبی

تپه کلگه زرین، برگ زرینی در تاریخ ایران زمین

تپه کلگه زرین

یکی دیگر از جاهای تماشای مسجد سلیمان که از نظر باستانی بسیار مهم است، تپه باستانی کلگه زری یا زرین است که در جنوب این شهر تاریخی خودنمایی می نماید. کلگه زرین به معنای جایگاه قلعه طلایی و یا جایگاه قوچ طلایی است که هر کدام داستان خود را دارد. در این تپه که به هزاره سوم پیش از میلاد و تمدن عیلامیان باز می شود، کتیبه ای به طول 6 و عرض 4 متر یافت شده است که نشان از آیین ابراهیمی دارد و می توان از آن نتیجه گرفت که مردمان این منطقه آیین ابراهیمی را پذیرفته بوده اند. در این بنا اشیای باستانی متعددی از جمله نیم تنه سنگی، یک عدد حوض سنگی، تعدادی سفال و سکه و … یافت شده است. طبق تحقیقات، این محل در زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان دارای اهمیت ویژه بوده است. مرکز اقتصادی و بانک هخامنشیان نیز در این منطقه قرار داشته است.

ساعت بازدید: 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس تپه کلگه زرین: در مسجد سلیمان وارد خیابان آزادی شوید، سپس از راه جاده سی برنج و بهداری نمره یک ادامه دهید تا به کوچه صفر علی اورکی برسید. تپه کلگه زرین همین جاست.

پارک جنگلی و سد تمبی

پارک جنگلی و سد تمبی

اگر طبیعت گرد هستید و یا با خانواده دلتان می خواهد روزی شاد در طبیعت داشته باشید، یکی از برترین جاهای تماشای مسجد سلیمان برای شما منطقه تمبی است که دارای سدی با منظره های چشم نواز و یک پارک جنگلی باصفاست. سد تمبی در 5 کیلومتری مسجد سلیمان برای فراوری برق ساخته شده است و در کنار آن نیروگاهی جهت فراوری برق احداث شده است. این سد منظره زیبا و طبیعت دل انگیزی دارد و به خاطر همین هم از محبوب ترین منطقه ها تفریحی این شهر محسوب می شود. پارک جنگلی تمبی با درختان کهور، کنار و بادام، بر روی تپه های سرسبز و زیبا، می تواند محیطی مناسب برای این باشد که چند ساعتی را در طبیعت استراحت کنید. آلاچیق های این پارک نیز کار را برایتان راحت نموده است.

ساعت بازدید: 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس پارک جنگلی و سد تمبی : 5 کیلومتری جنوب مسجد سلیمان. برای رفتن به این پارک ساحلی باید وارد جاده تمبی شوید و جاده را انقدر ادامه دهید تا به پارک و سد برسید.

آبشار نگین، نگین شیرین بهار

آبشار نگین | از جاهای تماشای مسجد سلیمان

یکی از جاهای تماشای مسجد سلیمان که شما را به یاد بهشت می اندازد، طبیعت مسحورکننده شیمبار و آبشار پرشکوه نگین است. در حدود 80 کیلومتری شمال مسجد سلیمان، بعد از دریاچه سد شهید عباسپور، منطقه ای تماشای با طبیعتی بکر و دل انگیز وجود دارد که در سفر به مسجد سلیمان نباید زیبایی هایش را از دست بدهید. جنگل های بلوط، دشت های سبز از گیاهان خودرو و گل های وحشی، درختان انگور کوهی، انار، بادام، توت و … و از همه این ها مهم تر و دل انگیزتر، رودخانه ای خروشان و زلال که به محیط طراوتی وصف ناشدنی می بخشد، تنها بخشی از زیبایی های این منطقه است. آبشار نگین، در دل کوه ها و دشت های شیمبار، در روستایی به همین نام قرار گرفته است. آب آبشار نگین که ارتفاعی 60 متری دارد، از رودخانه شیمبار به یاری تونل دست ساز و تاریخی نگین تامین می شود. برای دسترسی به آبشار نگین باید راستای حدودا چهار ساعته یا بیشتر را کوهپیمایی کنید تا به روستا برسید. این منطقه پر از منظره ها بکر است و این کوهپیمایی می تواند یکی از لذت بخش ترین ساعات عمرتان باشد. دشت های پر از گل های وحشی شقایق، صخره های سختی که دل به سبزی چمن ها داده اند، دره های عمیق سنگی که زیبایی رعب آوری دارند و … همه و همه می تواند تجربه سفر به شیمبار و تماشا آبشار نگین را برایتان به تجربه ای رویایی بدل کند.

ساعت بازدید: 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس آبشار نگین : 90 کیلومتری شمال مسجد سلیمان

راستا دسترسی: برای رفتن به آبشار نگین باید راستا مسجد سلیمان را به سوی روستای شلال پیش گرفت. از آنجا حدود 4 ساعت پیاده روی شما را به آبشار نگین می رساند.

معبد بردنشانده، نشانی باشکوه از هزاران سال پیش از میلاد

معبد بردنشانده

بردنشانده، معبدی متعلق به 2800 سال پیش از میلاد مسیح است که در 16 کیلومتری مسجد سلیمان در کنار جاده سد شهید عباسپور واقع شده است. این معبد، در زمان هخامنشیان ساخته شده است و به صورت روباز بوده است. مردم در این مکان روباز دور هم جمع می شدند و به نیایش و انجام آیین های خاص مذهبی می پرداختند. این معبد در زمان اشکانیان هم دارای اهمیت بوده است و نقوش برجسته روی سنگ های آن مربوط به این دوران است. از این مکان، آثار باستانی بسیاری کشف شده است که از این بین می توان به مجسمه هرکول با ارتفاع بیش از دو متر اشاره نمود. یکی از جاهای تماشای مسجد سلیمان که برای عاشقان بناهای تاریخی بسیار مجذوب کننده خواهد بود، معبد بردنشانده است. این معبد به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساعت بازدید : 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس معبد بردنشانده : 16 کیلومتری مسجد سلیمان، جاده ساد شهید عباسپور

عمارت بنه وار، افتخار بختیاری ها

عمارت بنه وار | تماشای های مسجد سلیمان

بنه وار نام شهری قدیمی است که از هزاران سال پیش سکونتگاه گرراستای طایفه آسترکی ایل بختیاری بوده است. عمارات و بناهای باشکوهی که در این شهر به جای مانده است، مربوط به دوران صفویان و پس از آن است. تاجمیرخان بختیاری، میرجهانگیر خان بختیاری و خلیل خان بختیاری در بنه وار، بناهای پرعظمتی ساخته اند که نشان از قدرت آن ها در این منطقه و فرهنگ و تمدن پرشکوه آن ها داشته است. در بنه وار که محل حکمفرمایی حاکم و رئیس بوده است، سایر روسا و خوانین، در کنار مقر فرمانروایی ساختمان ها و بناهای زیادی داشته اند. این روزها هنوز بخش هایی از این بناها که مربوط به قصر اصلی است به جای مانده است که شامل نقارخانه، فراش خانه، دفتر خانه، حمام های بزرگ و … است. در بنه وار علاوه بر بناهای بر جای مانده، آثار سدی که یکی از خوانین برای آبرسانی به شهر در کنار شهر ساخته بوده است نیز پابرجاست. همین طور میدان چوگان و سوارکاری، سنگ نوشته ای بر روی تپه غربی بنه وار و چند اثر تاریخی دیگر نیز در این منطقه به چشم می خورد. بنه وار، یکی از جاهای تماشای مسجد سلیمان است که نشان از فرهنگ غنی بختیاری ها دارد. عمارت بنه وار جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساعت بازدید: 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس عمارت بنه وار : مسجد سلیمان، بخش لالی، روستای بنه وار

دشت شیمبار، بهشتی رویایی در شمال مسجد سلیمان

دشت شیمبار | از جاهای تماشای مسجد سلیمان

وقتی از آبشار نگین گفتیم، اشاره ای هم به تماشای های طبیعی شیمبار کردیم که چگونه هر کسی را به یاد رویاهایش می اندازد. شیمبار در 75 کیلومتری شمال مسجد سلیمان، از یک طرف در دامنه کوه دلا واقع شده است و شامل چهار منطقه گذر گاه، امامزاده صالح ابراهیم، تنگ سنو و پل نگین است. این دشت نامی برازنده خود دارد چرا که شیمبار به معنای شیرین بهار است. در هر فصلی از سال می توانید شیرین بهار را غرق در زیبایی ببینید. علاوه بر اینکه انگورهای یاقوتی، درختان و گیاهان خودرو و گل های وحشی به همراه آبشار ها و رودهای پرخروش، صخره ها و دره های تماشای و دریاچه ای دل انگیز زیبایی این منطقه را به اوج می رساند، شیمبار دارای آثار تاریخی زیادی نیز هست. سنگ برجسته های تنگ بتا و تنگ سنان که بر روی کوه کنده کاری شده اند یکی از این آثار تاریخی است.استودان ها، پل خداآفرید، امامزاده صالح ابراهیم و … آثار تاریخی دیگر منطقه شیرین بهار است. شیرین بهار سرزمین ایل موری و گمار است و ساکنان کوچ نشین و روستایی این منطقه با مهربانی تمام از شما پذیرایی خواهند کرد. شیمبار در مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است و محور دسترسی این دو استان شیمبار را به یکی از پرطرفدارترین جاهای تماشای مسجد سلیمان تبدیل نموده است. آلاچیق و دکه های فروش تنقلات نیز در این منطقه وجود دارد تا گردشگران از لحظه لحظه سفر خود لذت ببرند.

ساعت بازدید: 24 ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس دشت شیمبار : 75 کیلومتری مسجد سلیمان

راستا دسترسی: وارد جاده شوشتر مسجد سلیمان شوید. وقتی به فلکه دانشگاه رسیدید وارد جاده ای شوید که به فرودگاه شهید آسیایی می رود. راستا را به سمت جاده خوزستان چهار محال و بختیاری ادامه دهید تا به شیمبار برسید. حدود دو ساعتی در راه خواهید بود.

با هم سفری داشتیم به جاهای تماشای مسجد سلیمان. شهری تماشای و باستانی که با طبیعت دل انگیز خود گردشگران را به شوق می آورد. شما تا به حال به مسجد سلیمان سفر نموده اید؟ کدامیک از جاهای تماشای مسجد سلیمان را بیشتر دوست داشتید؟ خاطرات، تجربیات و نظرات خود را با مخاطبان وبلاگ آپ به اشتراک بگذارید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "جاهای دیدنی مسجد سلیمان ، شهری باستانی در آغوش طبیعتی مسحورکننده و چشم نواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی مسجد سلیمان ، شهری باستانی در آغوش طبیعتی مسحورکننده و چشم نواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید