امروز زمین به دورترین فاصله از خورشید می رسد

به گزارش وبلاگ آپ، امروز دوشنبه 4 جولای (13 تیر)، زمین به دورترین فاصله از خورشید در امسال می رسد. پدیده ای که به علت دایره نبودن مدار زمین روی می دهد.

امروز زمین به دورترین فاصله از خورشید می رسد

در ساعت 03:00 بامداد منطقه زمانی شرقی (11:30 به وقت تهران) زمین در نقطه ای از مدار خود به دور خورشید قرار می گیرد که اخترشناسان آن را اوج (Aphelion) می نامند.

به گفته کریس وان (Chris Vaughan) ژئوفیزیکدان و منجم آماتور و طبق نرم افزار اسکای سافاری (SkySafari)، در زمان اوج، زمین 152.1 میلیون کیلومتر از خورشید فاصله خواهد داشت.

در چنین فاصله ای زمین 1.67 درصد نسبت به فاصله میانه میان زمین و خورشید که به عنوان یک واحد نجومی (AU) هم شناخته می گردد، از خورشید دورتر خواهد بود. لازم به ذکر است یک واحد نجومی معادل 149.6 میلیون کیلومتر است.

وان اظهار داشت: تصور دوری زمین از خورشید در روزهای گرم تابستان سخت است، اما تغییرات دمایی فصل ها ناشی از جهت متغیر انحراف محور زمین است و نه فاصله ما از خورشید.

در حقیقت زاویه انحراف محور زمین، بر اینکه پرتوهای خورشید با زاویه کم یا مستقیم تر به زمین برخورد نمایند، تأثیر می گذارد.

زمین در 4 ژانویه 2023 (15 دی 1401) به نزدیک ترین فاصله با خورشید می رسد که با نام حضیض (Perihelion) شناخته می گردد. در این لحظه فاصله زمین از خورشید 147.1 میلیون کیلومتر خواهد بود.

مدار زمین یک دایره کامل نیست و به همین علت است که ما اوج و حضیض را تجربه می کنیم. مقدار انحراف مدار سیاره ما از یک دایره کامل، به عنوان خروج از مرکز آن شناخته می گردد.

از میان تمام سیارات منظومه شمسی، زهره دایره ای ترین مدار را دارد. طبق اعلام یونیورس تودی (Universe Today) این سیاره بین 107 میلیون کیلومتر در زمان حضیض و 109 میلیون کیلومتر در زمان اوج مداری از خورشید فاصله دارد.

توجه داشته باشید که هرگز با دوربین دوچشمی، تلسکوپ یا چشم غیرمسلح خود و بدون محافظ مخصوص، به خورشید نگاه نکنید! عکاسان نجومی و ستاره شناسان از فیلترهای ویژه ای برای رصد ایمن خورشید استفاده می نمایند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مدار زمین و موقعیت آن در زمان اوج

Credit: Starry Night

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "امروز زمین به دورترین فاصله از خورشید می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز زمین به دورترین فاصله از خورشید می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید