اوتیسم؛ از اختلال تا استعداد

به گزارش وبلاگ آپ، خبرنگاران: روز دوم آوریل (14 فروردین) روز دنیای آگاهی بخشی درباره اوتیسم نامیده شده است. اوتیسم یا در خودماندگی نوعی اختلال است که در 5 سال اول زندگی فرد آغاز و باعث درک متفاوت افراد از دنیا اطراف می گردد. نمود ظاهری این اختلال بیشتر در روابط اجتماعی افراد مبتلا به اوتیسم دیده می گردد. اما این همه مواردی نیست که در اثر اوتیسم بروز می نماید و افراد مبتلا به اوتیسم در بسیاری موارد استعداد های ویژه ای دارند.

اوتیسم؛ از اختلال تا استعداد

در سال های اخیر، برای آگاهی رسانی در خصوص اوتیسم، شناخت علائم، تشخیص آن به ویژه در بچه ها و طیف عارضه هایی که در زیر مجموعه اوتیسم جای می گیرند، کوشش های بسیاری شده است. به مناسبت روز دنیای اوتیسم، در این مطلب به شرایط افراد مبتلا به اوتیسم در سایه شیوع دنیای کووید ـ 19، مسائل شغلی و استعداد های ویژه آن ها خواهیم پرداخت، به این امید که با افزایش آگاهی عمومی، شرایط زندگی افراد مبتلا به این سندرم بهتر و طبیعی تر گردد.

اوتیسم و کووید ـ 19

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیغامی به مناسبت روز دنیای اوتیسم، با اشاره به حقوق طبیعی این افراد مانند تصمیم گیری، استقلال فردی و همچنین حق تحصیل و اشتغال برابر با دیگران و سختی تحقق این موارد در شرایط غیر عادی پیش آمده، گفت: اما از هم پاشیدن سامانه ها و شبکه های حمایتی ضروری در نتیجه شیوع کووید ـ 19، موانعی را که افراد مبتلا به اوتیسم در برخورداری از این حقوق با آن روبه رو بوده اند تشدید نموده است.

گوترش به مساله حقوق بشر و حقوق افراد دارای ناتوانی پرداخت و گفت این حقوق نباید تحت تاثیر شیوع دنیای کووید ـ 19و شرایط سخت اخیر نادیده گرفته شوند. او ضمن اشاره به شرایط ویژه تحصیلی و آموزشی و شغلی این افراد، گفت: حقوق افراد مبتلا به اوتیسم باید در پاسخ ها به بحران کووید ـ 19 گنجانده گردد. در روز دنیای آگاهی بخشی درباره اوتیسم، باید کنار هم بایستیم، از یکدیگر حمایت کنیم و همبستگی خود را با افراد مبتلا به اوتیسم نشان دهیم.

اهمیت این پیغام در روز هایی که عالم گیری کووید ـ 19 باعث بحران مالی عمیق و از بین رفتن فرصت های شغلی بسیاری در سراسر دنیا شده است، برای افراد مبتلا به اوتیسم بسیار زیاد است. آن ها پیش از این هم با نابرابری هایی در یافتن شغل روبه رو بوده اند که احتمالا در این شرایط تشدید شده یا آن ها را به گزینه های اول تعدیل نیرو تبدیل نموده است. اما واقعیت این است که چنین رویکردی در خصوص این افراد علاوه بر نقض حقوق بشر، از لحاظ تخصصی هم نادرست است. ممکن است بسیاری از مردم آگاهی نداشته باشند، اما واقعیت این است که افراد مبتلا به اوتیسم استعداد های خاصی دارند که در بعضی مشاغل، آن ها را در موقعیتی برتر از افراد عادی قرار می دهد.

اوتیسم و استعداد های ویژه

اوتیسم دارای طیف گسترده ای است و بعضی از افراد مبتلا شرایطی دارند که قابل مدیریت است و روی زندگی اجتماعی شان تاثیر چندانی نمی گذارد. برای مثال گرتا تونبرگ، فعال اقلیمی سوئدی، به سندرم آسپرگر مبتلاست که در طیف اوتیسم خفیف جای می گیرد.

بسته به شدت علائم، افراد مبتلا به اوتیسم توانایی های ویژه ای دارند. برای مثال، بعضی توانایی خاصی در برنامه نویسی و تشخیص خطا های کد های نرم افزاری دارند. به همین دلیل، بعضی شرکت ها حتی برای استخدام این افراد اولویت هایی قائل می شوند.

به طور کلی، تصور می گردد توانایی های ویژه در افراد مبتلا به اوتیسم بسیار رایج باشد و بسیاری از آن ها در هنر، ریاضیات، زبان آموزی، موسیقی، حافظه و توانایی تجسم فضایی دارای استعداد ویژه باشند، وضعیتی که با نام کلی سندرم ساوان شناخته می گردد، یعنی فرد علی رغم ابتلا به نوعی ناتوانی ذهنی شاخص، توانایی های ویژه ای دارد. تخمین زده می گردد که از هر ده فرد مبتلا به اوتیسم، یک نفر توانایی هایی در حد نبوغ دارد.

البته سندرم ساوان یا مهارت های ساوان در سایر مسائل ذهنی از جمله مسائل ناشی از آسیب های مغزی در اثر حادثه هم دیده می گردد. یافته های پژوهشی نشان داده است که بعضی افراد مبتلا به اوتیسم توانایی حسی بالا، رفتار وسواسی، توانایی های فنی/فضایی و رویکرد متفاوتی نسبت به یادگیری وظایفشان دارند. این ویژگی ها باعث می گردد که محققان مشاغل زیر را برای آن ها مناسب بدانند:

  • مشاغل مربوط به نگهداری و تعلیم حیوانات و فناوری دامپزشکی
  • برنامه نویس کامپیوتر و نرم افزار
  • محقق، دانشمند و کارشناس فنی آزمایشگاه
  • روزنامه نگار
  • کار در خط فراوری کارخانه

در روزگاری نه چندان دور، افراد مبتلا به اوتیسم درهم شکسته و نیازمند مراقبت تصور می شدند. اما پژوهش های متعدد نه تنها کار آمدی این افراد در عرصه های مختلف را اثبات نموده، بلکه نشان داده است در بعضی زمینه ها از نبوغی منحصر به فرد برخوردارند. به همین دلیل، بعضی شرکت های عظیم فعال در زمینه فناوری مزایای ویژه ای برای استخدام این افراد قائل اند و برگزار کنندگان روز دنیای آگاهی بخشی درباره اوتیسم امیدوارند این مزایا به سایر عرصه های شغلی مناسب این افراد تسری یابد.

منبع: verywellhealth

منبع: برترین ها

به "اوتیسم؛ از اختلال تا استعداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوتیسم؛ از اختلال تا استعداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید