آنالیز هزینه زندگی در عربستان؛ یک وعده غذا در یک رستوران خوب 300 ریال ، کاپوچینو 12 ریال

به گزارش وبلاگ آپ، خبرنگاران: هزینه های زندگی در عربستان سعودی از کشورهای غربی پایین تر است. در عین حال، حقوق و دستمزد بالا است و درآمد شخصی شامل مالیات نمی گردد.

آنالیز هزینه زندگی در عربستان؛ یک وعده غذا در یک رستوران خوب 300 ریال ، کاپوچینو 12 ریال

به گزارش وبلاگ آپ و به نقل از سایت اکسپاتیکا، گرچه هزینه های زندگی در عربستان در بسیاری موارد از کشورهای غربی پایین تر است، اما در بعضی موارد نیز با کشورهای غربی برابری می نماید. هزینه متوسط زندگی برای یک خانواده چهر نفره در عربستان حدود 20 هزار ریال عربستان در ماه است. گرچه به نظر می رسد هزینه پایین زندگی و حقوق بالا نشان دهنده کیفیت خوب زندگی است، اما عوامل دیگر می توانند مشکل بزرگی باشند. از همه مهم تر این که آلودگی، آب و هوا و عدم آزادی باعث کاهش شدید سطح کیفیت زندگی در عربستان شده است.

حقوق و دستمزد در عربستان کمتر از قطر و امارات است اما با میزان حقوق در انگلیس تقریبا برابر است. میانگین حقوق در پایتخت عربستان حدود 260 هزار ریال عربستان در ماه است. میانگین حقوق ماهانه در شهرهای جده و دمام نیز 233 هزار ریال عربستان است. متوسط حقوق در شهرهای مدینه و تبوک نیز به ترتیب 197 و 161 هزار ریال در ماه است. حداقل حقوق در بخش خصوصی نیز تقریبا 2500 ریال در ماه معین شده است.

قیمت مسکن در مناطق مختلف بسیار متفاوت است. اغلب خارجی ها در ساختمان های مهاجران که در برج های مرتفع ریاض واقع شده است زندگی می نمایند. اجاره بهای یک آپارتمان دو خوابه و سه خوابه در این مناطق به ترتیب 4 و 12 هزار ریال در ماه است. اما در خارج از این مناطق، اجاره بهای یک خانه 90 متری حدود 3 هزار ریال در ماه است. یک ویلای دو خوابه نیز حدود 6 هزار ریال در ماه اجاره داده می گردد. قیمت خرید مسکن در مرکز شهرهای عربستان، برای هر متر مربع 3 تا 7 هزار ریال است. در خارج از شهر نیز هر متر مربع بین 1800 تا 5000 ریال قیمت دارد.

هزینه خدمات آب، برق و گاز در عربستان حداقل 350 ریال در ماه است. اما هزینه صورت حساب خدمات در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید به صورت نجومی بالا می رود. هزینه ارتباطات در عربستان نسبت به انگلیس و آمریکا بالا است. یک سرویس تلویزیون، تلفن و اینترنت در عربستان سه برابر اروپا هزینه دارد. برای مثال، 10 گیگا بایت اینترنت 5G در عربستان بین 110 تا 350 ریال قیمت دارد.

هزینه های مواد غذایی در اغلب موارد با قیمت های اروپا برابری می نماید. اما قیمت بعضی محصولات وارداتی از قیمت های اروپایی نیز بالاتر است. برای مثال، قیمت یک لیتر شیر 5 ریال عربستان است. یک کیلو موز نیز 5 ریال قیمت دارد.

به دلیل تورم و مالیات های جدید، هزینه وعده های غذایی در رستوران های عربستان رو به افزایش است. یک وعده غذایی ساده در ریاض و دیگر شهرهای عربستان حدود 20 تا 80 ریال قیمت دارد. اما یک وعده غذا در یک رستوران خوب به 300 ریال نیز می رسد. قیمت متوسط کاپوچینو نیز حدود 12 ریال است.

حمل و نقل بین شهری در عربستان به تاکسی و خودروهای شخصی محدود است. اما شهرهای عربستان از سیستم حمل و نقل درون شهری مناسبی برخوردار هستند. قیمت بلیط رفت و برگشت اتوبوس حدود 300 تا 400 ریال است. بلیط رفت و برگشت قطار نیز حدود 180 ریال عربستان قیمت دارد. هزینه ثابت تاکسی نیز 10 ریال است و به ازای هر کیلومتر 10 ریال افزایش می یابد.

در عربستان استفاده از خودروهای شخصی بسیار پرطرفدار است. قیمت خودرها معمولا گران تر از آمریکا است. قیمت یک تویوتا کمری 2019 در عربستان حدود 86 هزار ریال و قیمت یک خودروی بی ام و 2019 حدود 550 هزار ریال است. هزینه سوخت نیز به طور چشمگیری ارزان است و هر لیتر سوخت 1.5 ریال هزینه دارد.

*هر ریال عربستان برابر است با حدود 5500 تومان ایران

مترجم: گیسو جعفری

منبع: اقتصادنیوز

به "آنالیز هزینه زندگی در عربستان؛ یک وعده غذا در یک رستوران خوب 300 ریال ، کاپوچینو 12 ریال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز هزینه زندگی در عربستان؛ یک وعده غذا در یک رستوران خوب 300 ریال ، کاپوچینو 12 ریال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید