شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی

به گزارش وبلاگ آپ، قولنامه یک سند عادی است که ضروری است مالک آن را به سند رسمی تبدیل نموده تا در مقام دفاع دارای اعتبار اسناد رسمی باشد.

شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی

شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی از جمله مهم ترین مسائلی است که در قانون وجود دارد و افراد باید به آن توجه نمایند. قولنامه تعهد و نوشته ای است که نشان دهنده توافق در مورد موضوعی و برای ایجاد عقدی است که ضمانت اجرای تخلف از آن نیز پرداخت مبلغی است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی

مواد 46 و 47 قانون ثبت، مقرر می دارند: ماده 46 ثبت اسناد، اختیاری است مگر در؛ 1-کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع املاکی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده باشد 2-کلیه معاملات راجع به حقوقی که قبلاً، در دفتر املاک ثبت شده است.

ماده 47 در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفا تر اسناد رسمی موجود بوده و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت 1- کلیه عقود و معاملات راجعه به عین یا منافع اموال غیرمنقول که در دفتر املاک ثبت نشده. 2- صلح نامه و هبه نامه و شرکت نامه. اجباری است؛ بنابراین، مستفاد از مواد مذکور، تبدیل قولنامه به سند رسمی در صورت وجود یکی از موارد زیر، الزامی است؛

  • از شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی آن است که درصورتی که قولنامه، در مورد عین یا منافع املاک و حقوقی که دارای سابقه ثبتی هستند، تنظیم شود؛ بعلاوه در شرایطی که قولنامه در مورد عین یا منافع اموال غیرمنقول فاقد سابقه ثبتی که در منطقه ها دارای اداره ثبت اسناد و املاک و دفا تر اسناد رسمی هستند یا دادگستری، تنظیم سند رسمی را در آن نقاط، الزامی بداند، تنظیم شود.

بعلاوه، باتوجه به اینکه قانون گذار، اعتبار قولنامه را اعتبار سند عادی می داند و در بسیاری از موارد، دارنده سند رسمی و برگ سبز خودرو که در حکم سند رسمی است را به عنوان مالک می شناسد، داشتن سند رسمی و برگ سبز ملک و خودرو و تبدیل قولنامه به سند رسمی، در مورد ملک و خودرو، ضروری به نظر می رسد.

ازآنجاکه تبدیل قولنامه به سند، صرفاً در صورت وجود شرایط آن، امکان پذیر است، در ادامه شرایط تبدیل قولنامه به سند، ارائه شده است که عبارت اند از:

  • طرفین، از اهلیت قانونی، برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، در مورد ملک و مراجع، تعویض پلاک، در مورد خودرو، برخوردار باشند.
  • درصورتی که فروشنده، خود نیز مال (ملک یا خودرو) را قولنامه ای خریده باشد، دارنده اصلی سند رسمی یا وکیل او، برای انتقال سند به نام خریدار و تبدیل قولنامه به سند، در دفترخانه یا تعویض پلاک حاضر شود.
  • زمین قولنامه ای، جزو باغات، زمین های کشاورزی و ساختمان هایی که سابقه ثبتی به نام اشخاص دارند و فردی، آن را به موجب قولنامه خریده و یا املاکی که عرصه آن وقفی است، لکن فرد، عرصه را با حق احداث اعیانی اجاره نموده و در مورد قسمت اعیانی، سند رسمی اخذ ننموده و یا جزو املاک دارای سابقه ثبتی ای که متقاضی، مالک رسمی مشاعی بوده، تصرفات وی در محل، مجزا شده، اما به علت عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی یا فوت مالک رسمی و یا ورثه، پیروز به اخذ سند مالکیت شش دانگ نگردیده، باشد.
  • متقاضی، از مدارک لازم برای این امر، برخوردار بوده و بتوانند، هزینه این تبدیل را بپردازند.
  • تبدیل قولنامه به سند، به وسیله امور صلاحیت دار، در حیطه صلاحیت او و با رعایت شرایط و قواعد مقرر در قانون، انجام شود. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه و شرایط تبدیل سند عادی به سند رسمی، می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا می توان طلاق را در شناسنامه ثبت نکرد؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا

به "شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید