جوراب ها در سلامتی شما مؤثرند

به گزارش وبلاگ آپ، پا محل عرق کردن است که این تعریق، در بعضی افراد کاملاً معمولی و در بعضی دیگر مشکل ساز است. جوراب، پوشاکی که کمتر به آن توجه می کنیم، مشکل بزرگ عرق پا را تا حدودی برای ما حل می نماید. امروزه برای افراد در گروه های سنی مختلف، جوراب های معمولی، جوراب های ویژه برای ورزش، بازی و همین طور جوراب هایی مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.

جوراب ها در سلامتی شما مؤثرند

جوراب ها در سلامتی شما مؤثرند

نویسنده: حسین حیدری

پا محل عرق کردن است که این تعریق، در بعضی افراد کاملاً معمولی و در بعضی دیگر مشکل ساز است. جوراب، پوشاکی که کمتر به آن توجه می کنیم، مشکل بزرگ عرق پا را تا حدودی برای ما حل می نماید. امروزه برای افراد در گروه های سنی مختلف، جوراب های معمولی، جوراب های ویژه برای ورزش، بازی و همین طور جوراب هایی مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.

قدم زدن در عصر حجر با جوراب پوستی

شواهد مختلف نشان می دهد که اولین جوراب ها در عصر حجر و از پوست حیوانات درست می شد و اجداد ما سعی می کردند به این وسیله از قوزک پاهای شان محافظت نمایند. رومیان باستان هم پاهای شان را با نوار باریکی از چرم یا الیاف بافته شده می پوشاندند. تاریخچه ی اولین جوراب های بافته شده در مصر به ششصد سال بعد از میلاد مسیح باز می گردد که در مقبره های شان کشف شده است. در اروپا و در قرون وسطی، جوراب های رنگی بافتنی فراوری می شد که قسمت بالایی آن کش داشت و به پا می چسبید تا سال 1490 اغلب جوراب ها از سیلک، پنبه و مخمل های رنگی تهیه می شدند و نکته ی مهم این بود که در آن موقع، جوراب ها جفت نبودند! تا اینکه در اواخر قرن پانزدهم ماشین های جوراب بافی وارد این عرصه شدند و همزمان با انقلاب صنعتی، جوراب های کوتاه و بلند در مدل های مختلف به بازار آمدند. اما اینکه در ایران، جوراب از کی و چگونه به پای مرد و زن و یپر و جوان رفت به درستی تعیین نیست. بعضی منابع می گویند مردان در دوره ی مادها شلوارهایی می پوشیدند که به نوعی به جوراب متصل بود؛ و بسیاری بر این باورند که ورود جوراب به ایران به عهد ناصرالدین شاه برمی گردد؛ یعنی زمانی که شاه قاجار در سفری به انگلستان هجده جفت جوراب به سوغات آورد.

انواع و اقسام جوراب

جوراب ها از مواد اولیه ی متنوعی از جمله پنبه، پشم، نایلون، پلی استر، آکریلیک و... بافته می شوند. رنگ جوراب ها هم فرق دارد و به سلیقه ی طراحان بستگی دارد. گاهی اوقات هنر در ساخت جوراب ها دخیل می گردد و ظاهری زیبا به جوراب ها می بخشد. به هر حال امروزه برای افراد در گروه های سنی مختلف، جوراب های ویژه یی برای ورزش، بازی و همین طور جوراب هایی مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.

مردان و ست کردن جوراب با شلوار

جوراب های مردانه به طور معمول جوراب های ساده تری هستند که هزینه ی فراوریشان هم کمتر است. از مدهای مختلف بازار، این طور پیداست که آقایان بیشتر رنگ های تیره را می پسندند. از جمله طوسی، مشکی، سرمه یی و البته گاهی هم سفید. کارشناسان مد هم معتقدند که بهتر است رنگ جوراب و شلوار آقایان کاملاً هماهنگ باشد به طور مثال، همواره جوراب مشکی با شلوارهای تیره بسیار زیبا و شیک است. جوراب های سفید هم فقط برای تیپ های اسپرت با شلوارهای جین و کفش های ورزشی توصیه می گردد.

جوراب های زنانه

جوراب های زنانه بر حسب نوع نخ شان با ضخامت های متفاوتی در رنگ های مشکی، سفید، کرم و طوسی فراوری می شوند. اگر نخ این جوراب ها شیشه یی باشد. جوراب خیلی نازک فراوری می گردد. نخ بیست کمی ضخیم تر است و جوراب هایی که با نخ چهل و هفتاد فراوری می شوند. بیشترین ضخامت را دارند. نوع دیگری از جوراب های زنانه هم با نخ ساپورت تهیه می گردد که حالت ارتجاعی (کشی) دارد. برای فراوری جوراب های زنانه در ایران، نخ های آلمانی کاربرد بیشتری دارد و جزو انواع مرغوب جوراب هستند.

جوراب های پرطرفدار

جوراب های اسپرت از پرطرفدارترین مدل های جوراب هستند؛ در رنگ های شاد و متنوع و همین طور مدل های گوناگون.

جوراب های مچی کوتاه و بلند، جوراب های لب برگردان و جوراب های ساق بلند در این گروه قرار می گیرند. یک مدل از جوراب های اسپرت که ظاهرش با چشم های ما چندان آشنا نیست و مدل متفاوتی است. جوراب هایی است که مثل دستکش توی انگشتان پا فرو می رود. اگر در پی خرید محصولات عجیب و غریب هستید. خرید این نوع جوراب را به شما پیشنهاد می کنیم.

جوراب های حوله ای برای زمستان !

اگر سردتان است. احتمالاً جوراب های تان به میزان ی کافی گرم نیست؛ چون پا یکی از قسمت های مهم بدن است که در زمستان باید با لباس گرم پوشیده گردد تا شما کمتر احساس سرما کنید. برای فصل زمستان جوراب های حوله یی برترین گزینه اند؛ گرمای شان زیاد است؛ زیبا هم هستند. از جوراب های حوله یی برای فعالیت های ورزشی هم استفاده می گردد.

پای ایرانی، جوراب ایرانی

درحال حاضر جوراب های ایرانی با کیفیت خوب و مرغوب در داخل کشور فراوری می شوند که برای فراوریشان نخ های خارجی و الیاف درجه یک مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین نیازی نیست که برای داشتن جوراب خوب در پی اجناس خارجی بگردیم. ضمن اینکه در مقایسه با اجناس چینی، جوراب های ایرانی با استقبال بیشتری روبه رو می شوند؛ چون فراوری آنها مطابق سلیقه و میزان ی رایج اغلب مردم صورت می گیرد. به علاوه جوراب درجه یک چینی که به ایران می آید در حد جوراب های درجه پنج و شش ایرانی کیفیت دارد.

مزیت جوراب نخی

جوراب های نخی، از لحاظ کیفیت و دوام. برترین هستند. البته در فراوری جوراب های نخی سعی می گردد در کف جوراب الیاف پلی آمید به کار رود تا استحکام جوراب افزایش یابد. اما اگر می خواهید جورابی با حداکثر دوام و کارآیی داشته باشید، بهتر است جوراب حوله یی خریداری کنید؛ چون نسبت به جوراب های نخی اعلا دوام بیشتری دارد. هر قدر درصد الیاف نایلونی در جوراب بیشتر باشد. قیمت و کیفیت آن نازل تر است.

نکات مهم

هیچ وقت جوراب های ارزانی را که بدون سایز (فری سایز) هستند. نخرید. این جوراب ها دوام زیادی ندارند و گاهی اوقات به علت تنگ بودن. برای پاها ایجاد مشکل می نمایند. بدون جوراب، کفش نپوشید. پاهای خیس از عرق، داخل کفش های چرمی باعث مرطوب شدن لایه های درونی کفش و افزایش رشد باکتری ها می گردد و بیماری های قارچی، زگیل و... در پاها به وجود می آید. از جوراب خیس استفاده نکنید. اگر در اثر باران یا سایر حوادث، جوراب های تان خیس شد بگذارید قبل از پوشیدن مجدد کفش ها، کاملاً خشک شوند. دراین صورت جوراب های تان دوام بیشتر خواهند داشت و بوی زننده ی آنها، شما و اطرافیان تان را آزار نمی دهد.

دلایل پوشیدن جوراب

پاهای ما تعداد بسیار زیادی غده ی فراوری نماینده ی عرق دارند و به همین علت هر یک از پاها. اندازه زیادی عرق فراوری می نماید.

جوراب ها به جذب این عرق یاری می نمایند؛ در هوای سرد درحفظ گرما و رطوبت پاها مؤثرند و احتمال سرمازدگی را هم کاهش می دهند. ضمناً پوشیدن جوراب پاها را راحت و پاکیزه نگه می دارد.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 102.

منبع: راسخون

به "جوراب ها در سلامتی شما مؤثرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوراب ها در سلامتی شما مؤثرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید