پرچم کرواسی ، تاریخ

به گزارش وبلاگ آپ، اگر اهل تماشای فوتبال باشید، حتماً با پرچم کرواسی آشنا هستید. پرچم این کشور به علت نشانی که در مرکز آن قرار گرفته است، به راحتی قابل تشخیص است. اما داستان این پرچم تنها به رنگ ها و نشان ظاهری آن خلاصه نمی گردد. در این مطلب قصد داریم با نگاهی موشکافانه، یک سری اطلاعات کامل درباره پرچم کرواسی ارائه دهیم. بدون شک این مقاله برای علاقمندان به تاریخ، فرهنگ، گردشگری و حتی گرافیک جذابیت های زیادی دارد. پس اگر شما هم در یکی از این دسته ها جای می گیرید، مطالعه آن را از دست ندهید.

پرچم کرواسی ، تاریخ

برای شرکت در تور کرواسی با آژانس وبلاگ آپ تماس بگیرید.

آشنایی با پرچم کرواسی

پرچم کرواسی یکی از پرچم هایی است که از نظر طراحی در دسته سه رنگ ها قرار می گیرد؛ یعنی پرچم هایی که به طور عمودی یا افقی از کنار هم قرار گرفتن سه رنگ مختلف تشکیل شده اند. آبی، سفید و قرمز رنگ های این پرچم هستند که به صورت نوارهای افقی به یکدیگر پیوند خورد ه اند. تا اینجای کار پرچم کرواسی شباهت زیادی به پرچم کشورهایی مثل هلند، روسیه و حتی فرانسه دارد. اما وقتی پای نشان وسطی این پرچم در میان باشد، نمی توان آن را با پرچم دیگری اشتباه گرفت.

این نشان به شکل یک سپر طراحی شده که یک طرح قرمز شطرنجی سطح آن را پوشانده است. در قسمت بالای سپر اصلی، 5 سپر کوچک تر قرار دارند که هرکدام نماد یکی از منطقه ها تاریخی پنجگانه کرواسی هستند. این پنج سپر در کنار چیزی شبیه به یک تاج را برای سپر اصلی ایجاد می نمایند که بر جذابیت پرچم افزوده است.

10 شهر لاکچری و گران قیمت اروپا که حتما باید از آن ها تماشا کنید

معنی رنگ ها و نمادهای پرچم کرواسی

همانطور که می دانید پرچم ها نماد کشورها و نشان دهنده هویت تاریخی و فرهنگی آن ها هستند. این کشور هم از این قائده مستثنی نیست و با کمی دقیق شدن روی پرچم آن می توانیم رگه های این مفاهیم را ببینیم.

منابع مختلف نظرات متفاوتی در خصوص رنگ های پرچم کرواسی دارند. با این حال محتمل ترین و معتبرترین روایت حاکی از ارتباط رنگ آبی با قرمز کرواسی، ارتباط سفید با پادشاهی اسلاو و آبی با پادشاهی دالماسی دارد. روایت های دیگری نیز هستند که نظر متفاوتی دارند؛ از جمله منابعی که رنگ آبی را نماد دریای آدریاتیک و حتی آینده و امید می دانند.

سپرهای پنجگانه کوچک نیز همانطور که گفتیم نشان دهنده و نماد پنج منطقه تاریخی کرواسی هستند. سپر سمت چپ به رنگ آبی است و یک ستاره و یک ماه را در خود جای داده است. این نماد را قدیمی ترین نماد در کرواسی دانسته اند. سپر دوم که با آبی و قرمز رنگ شده است، به منطقه دوبروونیک اشاره دارد. سپر بعدی که با سر سه پلنگ مزین شده است متعلق به منطقه دالماتیا است. چهارمین سپر که تصویر یک بز در آن دیده می شود مربوط به شهر استریا است. سپر آخر نیز به یک ستاره شش پر و نیز تصویر سمور منقش است و به منطقه پنجم کرواسی تعلق دارد.

تاریخچه پرچم کرواسی

پرچم کنونی این کشور ریشه در جنبش ایلیاتی قرن نوزدهم دارد؛ جنبشی فرهنگی و سیاسی که در پی متحد کردن اسلاوهای جنوبی و ایجاد یک دولت-ملت واحد بود. این جنبش از ایده های رمانتیسم و ناسیونالیسم الهام گرفته بود و بر اهمیت زبان، فرهنگ و سنت ها در تعریف هویت یک ملت تأکید زیادی داشت.

اولین استفاده شناخته شده از سه رنگ در پرچم کرواسی به سال 1848 برمی شود، این پرچم به وسیله داوطلبان کروات که علیه امپراتوری هابسبورگ جنگیدند به اهتزاز عایدی. طرح پرچم شامل سه نوار افقی با عرض مساوی به رنگ های قرمز، سفید و آبی بود؛ یعنی همان رنگ هایی که اکنون هم روی پرچم این کشور قرار دارند.

پس از سقوط امپراتوری هابسبورگ، کرواسی بخشی از پادشاهی صرب ها، کروات ها و اسلوونیایی ها شد که بعداً به یوگسلاوی تغییر نام داد. این پرچم به وسیله مقامات یوگسلاوی که در پی سرکوب ناسیونالیسم کرواسی و ترویج ایده هویت یوگسلاوی بودند، ممنوع شد.

پرچم کرواسی در سال 1990 پس از اعلام استقلال این کشو از یوگسلاوی، جایگاه خود را به عنوان پرچم رسمی کرواسی بازیافت. طرح فعلی پرچم در 21 دسامبر 1990 به وسیله مجلس کرواسی به تصویب رسید.

منبع: ژیوار

به "پرچم کرواسی ، تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرچم کرواسی ، تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید