چه کسانی می توانند شناسنامه ایرانی دریافت نمایند؟

به گزارش وبلاگ آپ، صدور شناسنامه برای نوزاد متولد شده احتیاج به شرایط و انجام روندی دارد که والدین باید به آن توجه نمایند.

چه کسانی می توانند شناسنامه ایرانی دریافت نمایند؟

به گزارش وبلاگ آپ، بر پایه ماده 12 قانون ثبت احوال کشور، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند باید به نماینده یا مامور ثبت احوال اعلام گردد.

ماده 13 همان قانون بیان می نماید ثبت رویداد ولادت اتفاق افتاده در ایران در دفتر ثبت کل وقایع به عهده نماینده یا مامور ثبت احوال است. پس از ثبت ولادت در صورت ایرانی بودن برای فرزند شناسنامه صادر می گردد و اعلامیه ولادت برای ثبت در سند ثبت کل وقایع پدر و مادر به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه آن ها ارسال می گردد.

مطابق بند 4 ماده 976 قانون مدنی ایران، کسانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آن ها در ایران متولد شده، به جهان آیند، می توانند تابعیت ایرانی داشته باشند.

همچنین براساس بند 5 ماده 976 قانون مدنی ایران، کسانی که در ایران از پدری که تبعه خارجی است متولد می شوند، بلافاصله پس از رسیدن به سن 18 سالگی در صورتی که در ایران زندگی نموده باشند می توانند تابعیت ایرانی دریافت نمایند.

جالب است بدانید بچه ها متولد از نمایندگان سیاسی و کنسول خارجی در ایران نمی توانند تابعیت ایرانی دریافت نمایند.

کودک یا نوجوان تحت سرپرستی می تواند پس از رسیدن به سن 18 سالگی، صدور شناسنامه جدیدی را برای خود با درج نام والدین واقعی در صورت معلوم بودن، یا نام خانوادگی مورد نظر وی، درصورت معلوم نبودن نام والدین واقعی، از اداره ثبت احوال درخواست کند.

منبع: وبلاگ آپ

منبع: جام جم آنلاین

به "چه کسانی می توانند شناسنامه ایرانی دریافت نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی می توانند شناسنامه ایرانی دریافت نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید