10 نشانه بیماری های لثه

به گزارش وبلاگ آپ، التهاب دهان ناشی از باکتری نقش مهمی در بروز گرفتگی رگ ها و لخته های خونی بازی می نماید که در نهایت منجر به سکته قلبی و مغزی می شوند. در نتیجه آشنایی با علائم بیماری های لثه برای پیشگیری از مسائل جدی تر لازم است.

10 نشانه بیماری های لثه

دهان جزو خطوط دفاعی اولیه در برابر میکروب ها و ویروس ها است. بزاق دهان نیز یکی از ابزارهای دفاعی مهم بدن محسوب می گردد. در نتیجه حفظ سلامت محیط دهان یکی از ضروریات است. در ادامه با علائم بیماری های لثه آشنا خواهید شد.

در همین رابطه بخوانیم: درد لثه را چگونه تسکین دهیم؟

1- قرمزی لثه

رنگ لثه در افراد مختلف از صورتی روشن تا تیره فرق دارد؛ اما هرچه قرمزی آن شدید تر باشد ممکن است عفونت وجود داشته باشد. در بعضی موارد پیشرفته و شدید بیماری لثه، رنگ لثه ممکن است قرمز تیره یا حتی بنفش گردد که نشانه عفونت بلندمدت لثه است. در چنین مواردی احتمال از دست دادن دندان ها بسیار زیاد است.

2- لثه متورم

لثه سالم باید ظاهری تنگ و صاف داشته باشد؛ به طوری که گویی دندان ها را در آغوش کشیده است. در یک لثه سالم باید متوجه ظاهری نقطه نقطه شبیه به پوست پرتقال شده باشید. زمانی که لثه دچار عفونت گردد، آن حالت پوست پرتقال از بین می رود و یک مایع اضافی (از جمله خون) برای مبارزه با باکتری ها ترشح می گردد که باعث تورم لثه می گردد.

3- خونریزی لثه

لثه سالم هیچ وقت دچار خونریزی نمی گردد؛ مگر اینکه این خونریزی در حین دندانپزشکی، استفاده از نخ دندان یا گاهی اوقات محکم مسواک زدن اتفاق بیفتد؛ بنابراین دلیل خونریزی غیرطبیعی، عفونت لثه است.

4- عقب نشینی لثه

با اینکه بدن با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی (به عنوان مثال عقب نشینی مو های سر) می گردد، اما یک لثه سالم هیچ وقت تحلیل نمی رود. دلیل عقب نشینی لثه، عفونت است.

5- شل شدن دندان ها

یک تصور رایج و اشتباه در میان بعضی افراد وجود دارد که دندان به طور مستقیم به استخوان فک متصل شده؛ اما در واقع یک گروه کوچک از بافت های لثه دندان ها را به فک متصل می نمایند؛ بنابراین دلیل شل شدن دندان ها در بعضی موارد عفونت لثه است.

6- چرک دهان

ممکن است دهان شخصی که دچار عفونت لثه است، چرک فراوری کند. معمولاً این چرک فراوریشده زرد و سبز رنگ است که می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان گردد و مزه دهان را نیز ناخوشایند کند.

7- درد لثه

معمولاً عفونت لثه دردناک نیست؛ اما ممکن است در بعضی افراد زمانی که مسواک می زنند یا نخ دندان می کشند، احساس درد پدیدار گردد. در چنین شرایطی باید حتماً به یک دندانپزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که فروکش کردن این درد نشانه برطرف مشکل نیست، بلکه حتی ممکن است شرایط شما بدتر نیز شده باشد.

8- بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از آزاردهنده ترین مشکلاتی است که در اثر خوردن قهوه، کشیدن سیگار یا صبح ها اتفاق می افتد. با این حال اگر کسی از نزدیکان به شما گفت که دهانتان به طور مداوم بوی بدی می دهد؛ احتمالاً دچار مشکل دندان یا لثه شده اید.

9- جابه جایی دندان

یک علامت شایع در بعضی بیماری های پیشرفته لثه، از دست دادن یا تغییر موقعیت دندان است که شدت کج شدن آن در افراد فرق دارد. تنها یک تغییر کوچک می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی نحوه گاز زدن بگذارد. ممکن است در ظاهر چیز مهمی نباشد؛ اما در واقعیت می تواند به از دست رفتن استخوان های فک منجر گردد. اگر متوجه تغییر در نحوه گاز زدن خود شدید، حتماً به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

10- تغییر شرایط دندان مصنوعی

این مشکل بیشتر برای افراد مسن اتفاق می افتد. واقعیت این است که بیماری های پیشرفته لثه می توانند شکل دهان را تغییر دهند. در خصوص دندان های مصنوعی تکی، دندان ها ممکن است جابه جا شوند که باعث می گردد در جای مناسب نباشند.

منبع: فوت و فن

به "10 نشانه بیماری های لثه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نشانه بیماری های لثه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید