درمان های طبیعی و خارجی برای سرماخوردگی های متداول

به گزارش وبلاگ آپ، به طور معمول سرماخوردگی به همراه تب اتفاق نمی فتد اگر اینچنین بود ممکن است شما مبتلا به انفلونزا یا دیگر عفونت باکتریایی باشید. گلو درد ممکن است به دلیل ویروس یا باکتری باشد. شایع ترین علل گلو درد، ویروس ها هستند. گلو درد ویروسی اغلب با علائم دیگری از سرماخوردگی همراه است که ممکن است شامل آبریزش بینی، سرفه، قرمزی چشم و آبریزش و عطسه همراه باشد.

درمان های طبیعی و خارجی برای سرماخوردگی های متداول نشانه های سرماخوردگی با یک سری از نشانه های دیگر از بیماری ها مشابه است که وقتی علایمی مثل ابریزش بینی اتفاق می افتد مطمئن نیستیم که ایا سرماخوردگی است یا نه الرژی و یا انفلونز؟ ابریزش بینی و چشم معمولا شبیه به هر سه می باشد اما دیگر نشانه هایی وجود دارد که می توانیم تا حدودی مطمئن شویم به کدام یک مبتلا شده ایم.

نشانه های سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولا با گلو درد آغاز می گردد، و قبل از آنکه پیشرفت خود را ادامه دهد با دیگر عوامل، مانند عوامل زیر همراه می گردد.

* آبریزش بینی (شفاف و روشن)

* عطسه کردن

* خستگی

* سرفه کردن

به طور معمول سرماخوردگی به همراه تب اتفاق نمی فتد اگر اینچنین بود ممکن است شما مبتلا به انفلونزا یا دیگر عفونت باکتریایی باشید.

برای چند روز اولی که بیمار هستید، آبریزش بینی شما قطع نمی گردد، و به همان صورت شفاف و روان است اما در ادامه ضخیم تر و تیره تر می گردد. شما بعلاوه ممکن است یک سرفه خفیف داشته باشید که می تواند در هفته دوم سرماخوردگی ادامه داشته باشد.

از آنجا که یک سرماخوردگی می تواند یک حمله آسم را به همراه داشته باشد، افراد مبتلا به آسم باید با پزشک خود مشورت نمایند تا ببینند آیا شما احتیاج به تغییر برنامه منظم غذایی و دارویی دارید.

اگر سرفه های مخاطی ضخیم یا تیره دارید یا همچینین تب دارید، ممکن است یک عفونت باکتریایی داشته باشید. به پزشک مراجعه کنید اگر حتی سرماخوردگی ساده هم باشد درمان باید کامل گردد تا به سایر بیماری های مزمن وخطرناک مبدل نگردد.

نشانه های سرماخوردگی شما معمولا بین 1 تا 3 روز پس از آلوده شدن به ویروس های سرماخوردگی آغاز می گردد. معمولا 3 تا 7 روز طول این علائم در بدترین حالت خود ادامه دارند.

چند راهنمای ساده برای جلوگیری از آنفلونزا و سرماخوردگی

آنالیز ها نشان می دهد بیش از نیمی از که آمریکایی ها سالانه انواع سرماخوردگی های فصلی را تجربه می نمایند اگر بیماری انفلونزا را در نظر بگیریم ، مقدار تجارب بیماری بیشتر هم خواهد شد. اما یک سری هدایت های کاملا ساده وجود دارد که به راحتی می توان مانع از ابتلا به هر یک از این بیماری ها شد.

ورزش یک تقویت ایمنی اثبات شده

ورزش میانه، مانند پیاده روی به مدت 45 دقیقه در روز و پنج روز در هفته می تواند خطر یک سوم از سرما خوردگی را کاهش دهد. که نتیجه ورزش را در بلند مدت مشاهده خواهید کرد. در یک مطالعه، زنانی که طی 12 ماه سال ورزش می کردند و به سرماخوردگی مبتلا شده بودند، بیشترین مقاومت را در برابر سرماخوردگی در سه ماهه آخر سال داشتند.

خوردن و خواب مناسب برای سلامتی

درست خوردن یعنی داشتن یک رژیم غذایی کارامد و صحیح به همراه خواب کافی روزانه می تواند شما را از نشانه های سرماخوردگی در طول سال نجات دهد. این موارد ، همراه با انجام تمرینات مثل مدیتیشن و کاهش استرس، بسیار تاثیر گذار هستند تا سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه دارند و بعلاوه قادر به مقاومت در برابر عفونت باشید. خوردن مقدار زیادی از سبزیجات و میوه هایی که آنتی اکسیدان ها را ارائه می دهند در رژیم غذایی یک نوع ضمانت برای سلامتی شما هستند.

دست های خود را اغلب بشویید

آب گرم را به همراه صابون را برای شستشو بهره ببرید. صابون یک روش صحیح است که مطمئن می شوید طی عمل شستن حتما میکروب ها از بین رفته اند. از قلم نیاندازید زیر ناخن ها، بین انگشتان و بعلاوه مچ دست را بشویید.

آموزش بهداشت عمومی به بچه ها

بچه ها یکی از راه های نفوذ سرماخوردگی محسوب می شوند چرا که خیلی زود آن را دریافت می نمایند و با خود به خانه می اورند که منجر به انتقال به بزرگتر ها می گردد پس با اموزش رعایت نکات بهداشت عمومی از این راه نفوذ جلوگیری به عمل اورید.

واکسن آنفولانزا دریافت کنید

واکسن ها مطمئن ترین راه برای جلوگیری از آنفلوآنزا هستند. برترین زمان برای واکسیناسیون آنفلوآنزا در اواسط فصل پاییز است، اگر چه شما می توانید واکسن را حتی بعد از آن در طول فصل سرماخوردگی حتی در فصل گرما که در آن هستیم دریافت کنید. اما دقت کنید که هر سال واکسن انفلونزا را دریافت کنید. ویروس های آنفلوآنزا دائما در حال تغییر هستند و هر ساله واکسن های تازه برای محافظت در برابر سویه های تازه توسعه می یابند.

تفاوت بین یک سرماخوردگی و عفونت گلو چیست؟

گلو درد اغلب اولین نشانه از سرماخوردگی است. با این حال، گلو درد مربوط به سرما خوردگی معمولا بهتر می گردد و یا بعد از روز اول یا دوم رو به بهبودی می رود. سایر علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و احتقان ممکن است همراه گلو درد اتفاق بیفتند.

گلودرد استرپتوکوکی که عفونت ناشی از باکتری استرپتوکوک است، یکی دیگر از دلایل گلودرد است. گلو درد، در این مورد از بیماری ، اغلب شدیدتر و شدیدتر می گردد.

آیا گلودرد مر بوط به سرماخوردگی از طریق ویروس ها ایجاد می گردد یا باکتری ها؟

گلو درد ممکن است به علت ویروس یا باکتری باشد. شایع ترین علل گلو درد، ویروس ها هستند. گلو درد ویروسی اغلب با علائم دیگری از سرماخوردگی همراه است که ممکن است شامل آبریزش بینی، سرفه، قرمزی چشم و آبریزش و عطسه همراه باشد. سایر علل گلودرد عبارتند:

* سیگار کشیدن

* آلودگی

* تحریک نماینده ها در هوا

* آلرژی

* هوای خشک

چطور گلو درد مربوط به سرماخوردگی را درمان می کنید

اگرچه هیچ گلو درد ناشی از یک ویروس سرماخوردگی وجود ندارد و ویروس های متعددی عامل سرماخوردگی می باشند. اما راه هایی برای یاری به درمان شما وجود دارد. نوشیدن مایعات گرم، قرقره اب نمک، نشانه های سرماخوردگی و تب را کاهش می دهند. همان طور که در بالا اشاره شد استراحت ورژیم غذایی سالم چه قبل از سرماخوردگی و چه در حین سرماخوردگی بسیار موثر و کارساز است.

بعضی از برترین درمان ها در خانه است. دفعه دیگری که گلو درد به سراغتان آمد از این روش ها بهره ببرید:

* درمان گلودرد؛ استراحت کنید وقتی از استراحت صحبت می کنیم یعنی چند شب پشت سر هم به مدت 8 تا 10 ساعت بخوابید. به نظر ساده می آید اما از نظر علمی تاثیرش کاملا ثابت شده . شاید این سریع ترین راه درمان گلودرد نباشد اما استراحت قطعا برترین کاری است که در مرحله اول برای مبارزه با عفونتی که باعث گلو دردتان شده انجام می دهید. علت اکثریت قریب به اتفاق گلو دردها ویروس سرما خوردگی است. وقتی سرما بخوریم برای بهبود آن کار زیادی از دستمان بر نمی آید. فقط باید به مقدار به بدن استراحت دهیم تا با ویروس مبارزه کند و زودتر خوب گردد.

* درمان گلودرد؛ مقداری سرکه سیب رقیق شده بنوشید یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و سپس یک قاشق چای خوری عسل نیز به آن اضافه کنید. خوب بهم بزنید و سپس بنوشید. این روش برای کاهش درد گلو فوق العاده است.

* درمان گلودرد؛ آلاسکا یا بستنی بخورید سعی کنید آلاسکایی که می خورید از مرکبات، قند و لبنیات نباشد چون می تواند فراوری مخاط را افزایش دهد و باعث تحریک گلویتان گردد. نتایج پژوهش نشان دادند افرادی که بستنی های دارای پروبیوتیک به افزایش ایمنی و مقابله با عفونت ها و التهاب ها یاری می نماید.

* درمان گلودرد؛ از ادویه جات بهره ببرید یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک فنجان آب گرم به همراه لیمو و عسل اضافه کنید. زردچوبه ماده ای ضد التهاب است که برای مدت ها به عنوان داروی طبیعی استفاده شده.

* درمان گلودرد؛ چای بنوشید چای ها و دمنوش ها می توانند در این دوره یاری زیادی به بهبود گلو دردتان نمایند، پس از آنها غافل نشوید. چای یکی از تسکین دهنده های گلو درد است. چای (سیاه، قهوه ای و هر نوعی) دارای آنتی اکسیدان است که ایمنی بدن را تقویت و عفونت را دفع می نماید. برای تقویت هرچه بیشتر، یک قاشق چای خوری عسل به چای اضافه کنید. عسل دارای خواص آنتی باکتریایی است و یاری می نماید زودتر بهبود پیدا کنید.

* درمان گلودرد؛ چای مریم گلی درست کنید چند برگ تازه مریم گلی داخل یک کتری آب بریزید و سپس آن را به جوش بیاورید. این چای را هر چند ساعت یک بار بنوشید تا زمانی که درد گلویتان بهبود پیدا کند.

* درمان گلودرد؛ آسپرین بهره ببرید آسپرین ضد التهاب است پس به مرور غده های متورم شده را بهبود می بخشد. آسپرین درمان نیست اما می تواند از غیر قابل تحمل شدن گلودرد جلوگیری کند.

* درمان گلودرد؛ بخار را به خدمت بگیرید از یک دستگاه بخور بهره ببرید تا گلویتان صاف بماند و بتوانید راحت تر نفس بکشید (یک دوش آب گرم یا وان آب گرم نیز مناسب است).

* درمان گلودرد؛ آب یا مایعات دیگر بنوشید آب یا دمنوش بهره ببرید، حتی آب میوه های رقیق شده نیز می توانند علاوه بر تامین آب بدنتان به بهبود گلو درد نیز یاری نمایند. تامین آب بدن بسیار مهم است به خصوص زمانی که مریض هستید و گلویتان تحریک شده و التهاب دارد. باید به مقدار آب بنوشید تا رنگ ادرارتان زرد کمرنگ یا بدون رنگ باشد. این کار غشاهای مخاطی را مرطوب نگه می دارد و به بهتر مبارزه کردن با باکتری های تحریک نماینده مانند آلرژی یاری می نماید. بعلاوه بدن می تواند به نشانه های سرما خوردگی بهتر واکنش نشان دهد. اینکه چه چیزی می نوشید به خودتان بستگی دارد، اما آب همواره گزینه مناسبی است.

* درمان گلودرد؛ از اسپری یا قرص بدون احتیاج به نسخه بهره ببرید مکیدن آبنبات ها فراوری بزاق را تحریک می نماید در نتیجه گلو مرطوب می ماند. برای تاثیر بیشتر از برندهایی بهره ببرید که مواد تشکیل دهنده بی حس نماینده یا خنک نماینده مانند منتول یا اوکالیپتوس داشته باشند. اسپری دارای منتول یا نعناع باشد به مرور گلویتان را بی حس می نماید. بعضی اسپری ها نیز اثر مشابه قرص های خنک نماینده را دارند. آنها گلو درد را خوب نمی نمایند یا برای مبارزه با سرما خوردگی مفید نیست اما به کاهش موقت درد یاری می نمایند.

* درمان گلودرد؛ سوپ مرغ میل کنید سوپ مرغ از قدیم برای سرما خوردگی تجویز شده است. این سوپ برای تسکین گلو درد نیز کاربرد دارد چرا که هم آرامش بخش است و هم مخاط را در جهت بینی کاهش می دهد. مخاط باعث تحریک گلو درد می گردد. علاوه بر آن، سدیم موجود در آب مرغ خواص ضد التهابی دارد. زمانی که مریض هستید سوپ مزایای متعددی دارد: با گلوی ملتهب و دردناک، خوردن و قورت دادن سخت است. پس سوپ می تواند بدون اینکه باعث اذیت شدنتان گردد مقدار زیادی مواد مغذی به بدن برساند و آن را در برابر بیماری تقویت یاری کند.

* درمان گلودرد؛ آب نمک غرغره کنید دو قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید، سپس آن را غرغره کنید و بریزید. این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید تا التهاب و درد کاهش پیدا کند. پژوهش های متعددی نشان داده اند که چندین مرتبه غرغره کردن آب نمک گرم می تواند به کاهش ورم گلو، نرم شدن آن، بیرون ریختن محرک ها و باکتری ها یاری می نماید. پزشکان معمولا توصیه می نمایند نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب حل کنید. اگر آب نمک اذیتتان می نماید مقداری عسل به آن اضافه کنید تا کمی شیرین گردد. (به خاطر داشته باشید آب را بعد از غرغره کردن بیرون بریزید و قورتش ندهید.

* درمان گلودرد؛ شربت سرفه بهره ببرید اگر هنوز به سرفه کردن هم نیفتاده باشید، شربت سرفه می تواند درد را کاهش دهد. شربت همچون آبنبات و اسپری، گلو را مرطوب می نمایند و درد را به طور موقت تسکین می دهند. اگر می خواهید سرکار بروید مطمئن شوید از شربتی استفاده می کنید که فرمول غیر کسل نماینده داشته باشد. اگر به خاطر گلو درد مشکل خوابیدن دارید، شربتی که شامل مسکن و آنتی هیستامین است بسیار مفید است.

* درمان گلودرد؛ مورد معاینه قرارش دهید اگر گلو دردتان ناگهان با تب همراه بود یا شرایطش وخیم تر شد ممکن است دچار گلو درد میکروبی یا عفونتی دیگر شده باشید که احتیاج به تجویز دارو داشته باشد. بنابراین برترین کار این است که از طریق پزشک معاینه شوید.

* درمان گلودرد؛ از ضد التهاب ها بهره ببرید یکی از تاثیر گذارترین درمان ها برای گلو درد ممکن است همین حالا بین داروهایی باشد که در قفسه نگه می دارید. داروی غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAID) مانند آسپرین یا ناپروکسن است. این داروها ترکیبی از بهبود دهنده های درد و ضد التهاب هستند پس یاری می نمایند احساس بهتری داشته باشد. آنها می توانند مقداری تورم همراه با گلودرد را کاهش دهند. اگر تب دارید و این تب باعث شدت علائم می گردد، این داروها تب را نیز فروکش می نمایند.

* درمان گلودرد؛ آنتی بیوتیک ها هم مفید هستند گاهی اوقات گلو درد به علت عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوکها اتفاق می افتد. اگر گلو دردتان میکروبی و یا عفونت باکتریایی بود پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز می نماید. استفاده از آنتی بیوتیک برای گلو درد حاصل از ویروس بی فایده است. همواره دوره کامل دارو ها را بهره ببرید حتی اگر بعد از چند روز احساس بهتری داشتید.

اگر هنگام سرماخوردگی این علایم را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید

1. اگر سرماخوردگی شما بیش از 3 هفته طول کشیده

اگرچه 3 هفته مدتی طولانی به نظر می رسد، به گفته لوین طول کشیدن سرماخوردگی به مدت 21 روز کاملا طبیعی است. اگر سرفه شما بیش از 3 هفته طول کشید زمان نگران شدن است، این علایم طولانی مدت هشداری برای آسم، پنومونی pneumonia یا انواع مختلف آسیب شناسی ریه است. از آن گذشته بعد از گذشت 3 هفته نهتنها باید علایمتان ثابت شده باشند بلکه باید رفع هم شده باشند.

2 . اگر علائم سرماخوردگی برگشته و بدتر از قبل هم شده

گاهی اوقات حس می کنید حالتان رو به بهبود است ولی یک باره به شرایط قبل برگشته و حالتان بدتر می گردد. به گفته دکتر کری سنت Cary Sennett، مدیرعامل بنیاد آسم و آلرژی آمریکا Asthma and Allergy Foundation of America، بعضی علایم اضطراری وجود دارد که به مراقبت های پزشکی فوری احتیاجمند است. یکی از آنها نشانه های مشابه نشانه های آنفولانزاست که به نظر می رسد در حال بهبود هستند ولی با تب و سرفه ای بدتر از قبل باز می گردند. به گفته پزشکان سایت مایو کلینیک Mayo Clinic، ممکن است دچار عفونت ثانویه شده باشید که می تواند هر چیزی باشد از برونشیت گرفته تا پنومونی. به هر حال باید برای اطمینان به پزشک مراجعه نمایید.

3. اگر خلط گلوی شما رنگی است

وجود ترشحات غلیظ هنگام سرماخوردگی طبیعی است ولی اگر خلطتان رنگ عجیبی داشت یعنی اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است. به گفته لوین، آن ها گلبول های سفید هستند که در حال مقابله با عفونتند بنابراین اگر شاهد رنگ هایی مثل زرد، قهوه ای، سبز یا حتی خون بودید باید نگران شوید.

4. اگر چشمهایتان دچار آبریزش یا خارش و سوزش شده اند

اگر بدون وقفه چشمتان آبریزش دارد - علتش حساسیت به حیوانات نیست - ممکن است به جای سرماخوردگی معمولی نوعی حساسیت به چیزهای دیگر باشد. گاهی اوقات تشخیص تفاوت این دو کار سختی است. به گفته سنت، بیش از صد زنجیره ویروس سرماخوردگی وجود دارد. هر کدام در زمانی خاص از سال شیوع پیدا می نمایند بنابراین ممکن است سرماخوردگی را به جای حساسیت فصلی اشتباه بگیرید.

طبق بنیاد آسم و آلرژِی امریکا، سایر علایم آلرژی عبارتند از:

* کهیر

* تورم زبان

* احساس سرگیجه

* گرفتگی معده

5. اگر وزن از دست داده اید

به گفته لوین: اگر به خاطر کم غذا خوردن وزن کم نموده اید، مسئله ای نیست، ولی اگر مانند قبل غذا می خورید و همچنان در حال کاهش وزن هستید، کمی نگران نماینده است. باید بدانید که کاهش وزن ناخواسته به همراه علایم سرماخوردگی می تواند نشانه پرکاری تیروئید، سرطان بد خیم، عفونت باکتریایی یا حتی ایدز باشد.

6. اگر خس خس سینه دارید

به گفته سنت، با این که سرفه یکی از علایم شایع سرماخوردگی است ولی اگر سرفه شما همراه با خس خس و تنگی قفسه سینه همراه بود ممکن است دچار حمله آسم شده باشید. در زمان حملات آسم، غشاء راه هوایی متورم شده و با مخاط مسدود می گردد و بر اثر انقباض عضلات تنگ می گردد. نفس کشیدن سخت می گردد انگار که سعی می کنید با یک نی که از پنبه پر شده نفس بکشید. اگر از این علایم رنج می برید با پزشکتان مشورت نمایید.

7. اگر فشار شدیدی احساس می کنید

اگر در معرض درد یا فشار در قسمت خاصی از بدن هستید باید مراقب باشید. به عنوان مثال، واضح است که گلودرد استرپتوکوکی strep throat (عفونت و التهاب حلق از طریق باکتری های استرپتوکوکی) باعث درد در ناحیه گلو می گردد. عفونت سینوسی می تواند جهت بینی یا حتی دندان هایتان را تحت تاثیر قرار دهد. و البته عفونت گوش هم مسئله دیگری است. به گفته لوین، اگر هر کدام از این علایم را تجربه کردید، افت شنوایی، درد شدید در گوش (مثل درد در اثر لمس کردن) و مشاهده بیرون آمدن ترشحات از داخل گوش، قطعا علت خوبی برای مراجعه به دکتر خواهید داشت.

نکته:

در صورت ابتلا به سرماخوردگی مطمئن شوید که آن را درمان نموده اید و اثری از آن باقی نمانده است برای این منظور به پزشک مراجعه کنید چرا که در صورت درمان ناقص یا عدم درمان درست مقدار دفعات سرماخوردگی شما در طول سال بیشتر می گردد و بعلاوه باعث کاهش دفاع سیستم ایمنی می گردد و خود منجر به دیگر بیماری های مهلک خواهد شد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت دکترکرمانی

سایت سیمرغ

منبع: راسخون

به "درمان های طبیعی و خارجی برای سرماخوردگی های متداول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان های طبیعی و خارجی برای سرماخوردگی های متداول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید