دیدنی های بافت؛ از سنگ نوشت های تاریخی تا درخت کهنسال ترنگ

به گزارش وبلاگ آپ، استان کرمان یکی از پهناورترین استان های ایران است و از لحاظ تاریخی و طبیعی جاذبه های بسیاری در دل خود دارد. بافت یکی از شهرهای این استان و در واقع قدیمی ترین شهرستان استان است. برای آشنایی با این شهر با خبرنگاران همراه باشید.

دیدنی های بافت؛ از سنگ نوشت های تاریخی تا درخت کهنسال ترنگ

شهرستان بافت یکی از قدیمی ترین شهرستان های استان کرمان است. این شهرستان در جنوب غربی این استان قرار گرفته و مرکز آن شهر بافت است و تا کلانشهر کرمان 156 کیلومتر فاصله دارد.

این منطقه در کنار منطقه معروف تپه یحیی بوده که بسیار خوش آب وهوا بوده است. بافت منطقه ای کوهستانی و سردسیر است.

وجه تسمیه

نام قدیم این شهرستان باخته بوده که بعدها به باخت تبدیل شده و در نهایت اکنون بافت نامیده می گردد.

تاریخچه شهر

در قرن اول هجری بافت یکی از حوزه های سیرجان بوده است. این شهر در دوره های مختلف تاریخی جزویی از حکومت های محلی کرمان بوده و همواره بخشی از اقطاع حکومتی محسوب می شده است.

جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر بافت

سنگ نبشته تخت شاهزاد

سنگ نبشته ای موسوم به تخت شاهزاده در ارتفاعات بالای 4000 متری این کوه قرار گرفته است که مربوط به دوره قاجار است. بعلاوه باید گفت این ارتفاعات یکی از نقاط استثنایی کشور است و به خاطر ارتفاع زیاد از سطح دریا و بعلاوه برفگیر بودن پتانسیل این را دارد که به قطب گردشگری استان تبدیل گردد. حیات وحش این منطقه با توجه به متن سنگ نگاره روزگاری زبانزد بوده که با شکار بی رویه به خصوص در دهه 60 تقریبا تمام شکار این منطقه نابود شد.

قلعه کرد علی

با توجه به موقعیت جغرافیایی خود از قلعه های معتبر حاکم نشین بافت بوده است. قلعه کردعلی در وکیل آباد دشتاب قرار داشته و به وسیله شخصی به نام کردعلی ساخته شده است. صاحب قلعه برای دفاع از آن، خندق بزرگی در اطراف آن حفر نموده و در روز به وسیله پل تخته ای از روی این خندق رفت وآمد می نموده اند و شب ها پل را از روی خندق برمی داشته اند تا از هجوم غارتگران محفوظ باشند. این قلعه حد واسط قلعه هشون و قلعه مرتضی خبر قرار داشته و در هنگام خطر و درگیری، با روشن کردن آتش و ایجاد دود قلعه های دیگر را برای پشتیبانی خبر می نموده اند.

آبشار سه کاسه

این آبشار در یک کیلومتری جنوب روستای دنیا جان در 25 کیلومتری شهرستان بافت در راستا جاده اصلی بافت-کرمان قرار گرفته است. آبشار سه کاسه پس از ریزش از یک ارتفاع 10 متری سنگی وارد سه کاسه پلکانی می گردد و به همین خاطر به این نام مشهور شده است. این آبشار درون تنگه رودخانه دنیا جان واقع است. این رودخانه پس از تشکیل آبشار، راستا خود را به سمت جنوب در میان دره ادامه می دهد و پس از عبور از بن گود به سد بافت می ریزد.

غار شب پره

این غار در شمال پارک ملی خبر در راستا دره ای با همین نام در شهرستان بافت واقع شده است که منتهی الیه این دره به پایین قله چاه برف می رسد. طول این غار تقریبا 70 متر و قطر دهانه آن 30 متر و ارتفاع آن 15 متر است. از زیبایی های داخل غار می توان به سنگ های آهکی کاملا دگرگون شده اشاره نمود که به مرمر تبدیل شده اند.

از دیگر زیبایی های این غار وجود قندیل هایی است که در صورت فراوانی بارندگی های سالانه از سقف غار آب می چکد. در قسمت انتهایی غار چاهی وجود دارد که دست ساز و به دلایل نامعلومی حفر شده است. بر روی دیواره انتهایی غار لکه های سیاه رنگی وجود دارد که اهالی محل آن را مومیایی می نامند که خاصیت معجزه آسایی در درمان شکستگی استخوان دارد. دلیل به وجود آمدن آن نفوذ آب در رگه های سنگ آهک و بیرون آمدن آن از سوی دیگر است.

درخت چنار کهنسال ترنگ

این درخت کهنسال در روستای ترنگ از توابع شهرستان بافت در استان کرمان است. بر اساس حدس اجرا شده بر تنه درخت و طبق نظر کارشناسان، قدمتی 1400 ساله دارد و جزو قدیمی ترین درختان چنار کهنسال کشور محسوب می گردد. این درخت مقدس در حال حاضر در روستای ترنگ واقع در بخش خبر شهرستان بافت و در جوار امامزاده احمد و در بستر رود ترنگ واقع شده است.

درخت چنار کهنسال در نزد مردم محلی از تقدس ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مردم روستا اطراف آن را محصور نموده و از یک شاخه در حال شکستن با نصب ستونی جلوگیری نموده اند. در فاصله صد متری در پایین دست چنار کهنسال ترنگ و در نزدیکی امامزاده احمد دو چنار کهنسال دیگر قد برافراشته اند که از نظر ارتفاع با درخت مقدس هم ترازند، اما از نظر سن و قطر تنه به گفته کارشناسان سازمان میراث فرهنگی حداقل نیمی از سن درخت مقدس را دارند. قطر تنه این درخت در ارتفاع دو متری از سطح زمین 4/9 متر و قطر آن در پای درخت حدود 8/15 متر است. قطر تاج درخت حدود 35 متر است.

قلعه تاریخی دشتاب

در بخش دشتاب قلعه هایی وجود دارد که مجموعه آن ها را به عنوان قلعه تاریخی دشتاب می شناسند. این قلعه ها هر کدام در نواحی مختلفی از منطقه دشتاب واقع شده اند و می توان گفت که قریب به 4 قرن قدمت دارند.

قلعه زهرا خانم

این قلعه در منطقه دشتاب و مقر حکومتی زهرا خانم فرمانفرما و حاکم دشتاب بوده است. زهرا خانم در زمان حکمرانی فردی بسیار سخت گیر بوده و روایت می گردد با کسانی که از فرمان او سرپیچی می کردند، به شدت برخورد می نموده و گوش افراد متمرد را با میخ به روی تخته کوبیده و دستور شلاق زدن می داده است. این قلعه با اعتباری بالغ بر 3000 میلیون ریال قرار است که مورد بازسازی و احیا قرار گیرد.

سد دریاچه بافت

سد مخزنی بافت در فاصله 160 کیلومتری جنوب غربی کرمان و در فاصله 4 کیلومتری شمال شرق بافت در منطقه آسیاب جفته واقع شده است. این سد از نوع سد خاکی سنگریزه ای با هسته رسی قائم است. دریاچه این سد می تواند 40 میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره کند. این سد به منظور تامین آب شرب، مصارف صنعتی و تامین آب کشاورزی شهرهای بافت و بزنجان و بعلاوه کنترل سیلاب ها و رواناب های فصلی رودخانه بافت احداث شده است.

قرار است در مجاورت این سد، موزه آب بافت راه اندازی گردد.

منبع: کجارو / bafteman.blogfa.com / fa.wikipedia.org

به "دیدنی های بافت؛ از سنگ نوشت های تاریخی تا درخت کهنسال ترنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های بافت؛ از سنگ نوشت های تاریخی تا درخت کهنسال ترنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید