زخم های تازه بر پیکر بی جان پل خواجو

به گزارش وبلاگ آپ، خبرگزاری مهر/ این خبر پیرامون زخم های تازه بر پیکر بی جان پل خواجو برای شما نوشته شده است.

زخم های تازه بر پیکر بی جان پل خواجو

سازه های پل های تاریخی بستر زاینده رود به علت خشکی این رودخانه سالهاست که سست شده و هر روز فرو می رود، فرونشست نیز نمکی بر زخم جنگ خشکسالی با پل های تاریخی اصفهان است که هر روز ترکی نو بر پیکر این پل ها نمایان می کند. هر چند مسئولان میراث فرهنگی اصفهان ترکهای ایجاد شده بر روی پل های تاریخی را نو نمی دانند و اعتقاد دارند این ترکها قدیمی است اما هر رهگذری که از روی پل های تاریخی اصفهان عبور می کند متوجه حال ناخوش این پل ها می شود.

اگر از بلایای طبیعی فرونشست و خشکسالی بگذریم به قصه پر غصه نامهربانی شهروندان با این پل های تاریخی می رسیم، ناملایمت هایی که یک روز با شکستن در پشت بام سی و سه پل خودنمایی می کند و روز دیگر با آتش روشن کردن در دالان ها از طریق کارتن خواب ها، یادگاری نویسی مهمانان و شهروندان این شهر که دیگر جای خود دارد.

اما این روزها به اعتقاد برخی از دوستداران میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در اصفهان پل های تاریخی این شهر و بویژه پل خواجو دچار زخم های نوی شده که هنوز علت آن تعیین نیست.

شهروندان اصفهانی نیز بر این موضوع صحه گذاشته و بر این باورند زخم های نو بر روی بدنه پل های تاریخی اصفهان و بویژه پل خواجو سرباز کرده است.

این زخم ها در گذشته وجود نداشت

علی یگانه نسب در این باره می گوید: اخیراً حین عبور از پل تاریخی خواجو شاهد برخی آسیب هایی می شوم که در گذشته وجود نداشت. نمی دانم این زخم ها چگونه ایجاد شده، شاید ناشی از تجمعات آبی در بستر زاینده رود باشد و شاید برخی افرادی که علم کافی در زمینه تاریخ ندارند عامل ایجاد این شرایط شده باشند.

پل خواجو آسیب جدی نوی ندیده است

همچنین علی محمد فصیحی نائینی، مسئول پایش پل های تاریخی اصفهان در خصوص آخرین شرایط پل های تاریخی اصفهان و بویژه پل خواجو گفت: بدنه پل خواجو آسیب جدی نوی ندیده و به نظر می رسد این آسیب ها تخریب بوده است.

وی افزود: اما شرایط فعلی پل های تاریخی اصفهان نیازمند بازسازی است و باید این امر هرچه زودتر انجام شود.

شهرداری نسبت به حفاظت از پل های تاریخی توجه داشته باشد

مسئول پایش پل های تاریخی اصفهان ادامه داد: پل های تاریخی نیازمند حفاظت بیشتری هستند اما به علت اینکه این پل ها معبر عمومی هستند نمی توانیم آنها را ببندیم و شهرداری باید در این زمینه تمهیدات ویژه تری بیندیشد. وی افزود: یگان حفاظت ما به صورت مرتب و دائم شرایط پل ها پایش می کند و تخریب نوی اتفاق نیفتاده است از سویی به علت کمبود نیرو و اعتبار قادر به تأمین نیروی مورد نیاز برای حفاظت پل های تاریخی نیستیم.

منبع: همگردی

به "زخم های تازه بر پیکر بی جان پل خواجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زخم های تازه بر پیکر بی جان پل خواجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید