فراوری گندم های مقاوم به خشکی توسط یک شرکت دانش بنیان

به گزارش وبلاگ آپ به نقل از معاونت علمی و فناوری، یک شرکت دانش بنیان، گندم های مقاوم به کم آبی با بهره وری بالا را فراوری نموده است. محصولات این شرکت، بهره وری آب و پتانسیل عملکرد گندم نسبت به زراعت های آبی و دیم اقلیم های سرد و معتدل رو به سرد کشور را بالا می برد. این گندم ها نسبت به بیماری های عمده مانند بیماری زنگ زرد مقاوم می شوند و کیفیت آنها برای فراوری نان بسیار بالا است.

فراوری گندم های مقاوم به خشکی توسط یک شرکت دانش بنیان

به گفته سیروس محفوظ، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، فعالیت اصلی این شرکت، اجرای پژوهش های تقاضا محور در زمینه های به نژاد و به زراعی است و طرح های کلان ملی اصلاح ارقام گندم مناسب شرایط کم آبیاری اراضی آبریز حوزه دریاچه ارومیه و ارقام گندم متحمل به تنش خشکی در اراضی دیم را اجرا می نماید.

وی اضافه نمود: با اجرای این طرح کلان ملی پیش بینی می گردد ارقام گندم نان با خصوصیات متفاوت از نظر میزان عملکرد، مقاومت به زنگ ها، کیفیت بالا در فراوری نان و خصوصیات زراعی مطلوب برای شرایط کم آبیاری معرفی شوند که نسبت به ارقام متداول، منجر به صرفه جویی در نوبت آبیاری شوند.

محفوظ با اشاره به این که فراوریات شرکت در مراحل اولیه تکثیر بذر هستند، گفت: اگر کشت محصولات مان توسعه یابد، به دلیل بالا بودن پتانسیل عملکرد و پایداری فراوری، می تواند افزایش فراوری این محصولات را در پی داشته باشد. در نتیحه میزان واردات گندم به کشور در حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت و این به معنی صرفه جویی ارزی برای کشور است.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال گندم رقم که با این شیوه فراوری شده حدود 25 درصد فزونی نسبت به ارقام گندم رایج در اراضی دیم غرب کشور دارد. این نوع گندم قابلیت افزایش دیم تا حدود یک میلیون تن را دارد. همچنین بعضی دیگر از ارقام گندم فراوریی شرکت که مراحل نهایی پژوهش های خود را می گذرانند ضمن صرفه جویی در مصرف آب می توانند به طور متوسط 15 درصد فراوری در زراعت آبی اقلیم سرد کشور را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری گندم های مقاوم به خشکی توسط یک شرکت دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری گندم های مقاوم به خشکی توسط یک شرکت دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید