نقش تغذیه و رژیم ورزشکاران در مقابله با کرونا

به گزارش وبلاگ آپ، تغذیه و رژیم غذایی وزشکاران در مقابله با ابتلا به کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به به جای حذف، حجم وعده غذایی را کم کرد.

نقش تغذیه و رژیم ورزشکاران در مقابله با کرونا

به گزارش وبلاگ آپ، ترس از اضافه وزن به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی باشگاه های ورزشی باعث شده تا برخی ورزشکاران اقدام به حذف وعده های غذایی کنند و این یک کار غلط است زیرا به جای حذف، باید حجم وعده غذایی کم شود.

نخستین راه پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا رعایت اصول بهداشتی است، اما این روش به تنهایی کافی نیست و ورزشکاران همانند سایر اقشار جامعه می توانند با تغذیه مناسب و مصرف ویتامین ها ایمنی بدن خود را بالا ببرند، پس برای پیشگیری از کرونا در کنار رعایت مسائل بهداشتی باید تغذیه مناسب نیز در دستور کار قرار گیرد.

تغذیه ورزشکاران در این دوران بستگی به مدت زمان ورزش دارد. با توجه به تعطیلی باشگاه ها احتمال دارد افراد دچار اضافه وزن شوند، بنابراین باید رژیم غذایی متناسب با تمرین داشته باشند.

وعده غذایی را حذف نکنید!

در این زمان برخی ورزشکاران ممکن است یک سری کارها را انجام داده که برای سلامتی آنها مضر باشد، یکی از این کارها حذف برخی از وعده های غذایی است که یک ایده غلط به شمار می رود زیرا وعده های غذایی باید به طور مرتب مصرف شود. اگر ورزشکاران در زمان تعطیلی تمرینات به دنبال پیشگیری از اضافه وزن هستند به جای حذف وعده غذایی باید میزان حجم غذا را کم کنند.

همچنین ورزشکاران اگر می خواهند تغذیه سالم داشته باشند بهتری است که غذای خانگی مصرف کنند و از مصرف غذای بیرون و سرخ کردنی ها بپرهیزند.

چگونه مقاومت بدن را افزایش دهیم؟

با توجه به اینکه ورزشکاران به علت تمرینات منظم و مکرر بیشتر در معرض آسیب های سلولی احتمالی قرار دارند، توصیه می شود که از ترکیبات آنتی اکسیدان در برنامه غذایی روزانه خود بیشتر استفاده کنند؛ مصرف روزانه سبزی و سالاد با آبلیمو ترش و یا آب نارنج تازه، مصرف پیاز و سیر خام همراه با غذا به دلیل داشتن ویتامین c و سایر ترکیبات فنولی باعث افزایش مقاومت بدن و افزایش سطح ایمنی سلولی می شود. از سوی دیگر ترکیباتی که حاوی ویتامین A و یا پیش سازهای آن هستند مثل هویج و کدوحلوایی ایمنی ورزشکاران را تقویت می کند.

جایگاه مواد پروتئینی در رژیم ورزشکاران همیشه دارای اهمیت ویژه بوده است و بر عملکرد ورزشی آن ها بسیار تاثیرگذار است و از سوی دیگر مصرف پروتئین ضمن حفظ عضلات ورزشکاران باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

لزوم مصرف روزانه پروتئین در ورزشکاران

به همین جهت توصیه مصرف روزانه پروتئین در ورزشکاران به میزان کافی با توجه به سن، جنس و نوع فعالیت ورزشی بسیار مهم است و توصیه می شود حتما تمامی منابع پروتئینی مانند انواع گوشت ها، حبوبات و تخم مرغ کاملا پخته مصرف شوند و از مصرف سفیده خام تخم مرغ و یا تخم مرغ عسلی و یا گوشت های کبابی که کاملا پخته نشده اند و حرارت به قسمت های میانی گوشت به طور کامل نرسیده است، پرهیز کرد.

در خصوص نحوه تهیه و مکان صرف غذا و میان وعده در ورزشکاران، لازم است از مصرف غذا، مایعات و نوشیدنی ها در مکان های نامطمئن خودداری شود و تمامی ظروف مورد استفاده به صورت شخصی و یا یکبار مصرف در نظر گرفته شود.

در این مطلب که از سوی فرید اردیخانی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار وبلاگ آپ قرار گرفته همچنین آمده است، با توجه به کمبود دریافت غذایی و ویتامین های C و D و E، احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های تنفسی و کرونا افزایش می یابد و معمولا ورزشکاران مکمل های غذایی و ورزشی متنوعی را استفاده می کنند، توصیه می شود برای پیشگیری از تداخلات دارویی حتما با پزشک تیم و یا کارشناس تغذیه مشورت کنند؛ به عنوان مثال افزایش دریافت مکمل روی یا کلسیم ضمن کاهش جذب آهن احتمال کم خونی را در ورزشکار افزایش می دهد و علاوه بر تاثیر منفی بر عملکرد ورزشی، سیستم ایمنی را نیز ضعیف می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقش تغذیه و رژیم ورزشکاران در مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش تغذیه و رژیم ورزشکاران در مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید